Kulturminister Anette Trettebergstuen, her under åpningen av Nordiske Mediedager 2022.
Kulturminister Anette Trettebergstuen, her under åpningen av Nordiske Mediedager 2022.

Facebook-annonsering

Medieministeren har gått hardt ut mot Facebook – men Ap har betalt mest av alle partier for annonser

6,7 millioner kroner fra Ap til Facebook på et drøyt år.

Publisert Sist oppdatert

– Disse selskapene endrer rammene for vår offentlige samtale, og påvirker de redaksjonelle nyhetsmedienes vilkår. De unndrar seg skatt og hemmer konkurranse, skrev Anette Trettebergstuen (Ap) i innlegget «Facebook kan ikke gjemme seg lenger» da hun ble kultur- og likestillingsminister høsten 2021.

Trettebergstuen har siden ofte gjentatt budskapet om at selskaper som Facebook og Google må tvinges til mer åpenhet, reguleres strengere – og betale nasjonal skatt på sine skyhøye inntekter.

Men det er Trettebergstuens eget parti, Arbeiderpartiet, som har betalt inn flest annonsekroner til Facebook av alle politiske aktører det siste drøye året, viser en gjennomgang av sosialmediets egen oversikt.

Arbeiderpartiet sentralt samt partiets lokallag og profilsider har brukt totalt minst 6,7 millioner kroner fra 30. juni 2021 til i dag, viser oversikten.

Ti ganger mer enn Senterpartiet

Frp inntar andreplassen i pengebruk blant partiene, med totalt 3,9 millioner kroner. Høyre har brukt totalt 2 millioner.

Gjennomgangen baserer seg på sider som har brukt mer enn 50.000 kroner hver i perioden, slått sammen til en totalsum for hvert parti.

Partienes pengebruk

Ap6 730 730 kr
Frp3 924 150 kr
Høyre2 039 503 kr
MDG1 199 030 kr
Venstre924 863 kr
KrF880 677 kr
SV668 081 kr
Sp636 360 kr
Rødt303 198 kr
Liberalistene230 598 kr

Facebook praktiserer åpenhet rundt annonser som sjaltes inn i kategorien «samfunnsproblemer, politikk eller valg». På snaut 14 måneder har Facebook innkassert 44 millioner kroner i Norge på disse annonsene, opplyser de selv.

Arbeiderpartiet topper ikke bare for politiske partier, men for alle politiske aktører registrert på lista. For de innbetalte millionene har de fått spre rundt 5100 annonser.

Aps regjeringspartner Senterpartiet har en mer dempet tilnærming til Facebook-annonsering, med 636.360 brukte kroner i perioden, som også inkluderer fjorårets stortingsvalg.

Pushet Erna for 150.000 på valgdagen

Både Høyre, Arbeiderpartiet og andre partier har også lagt betydelige summer i annonser via «offentlig person»-profilene til ledende politikere.

Her topper Erna Solberg listen, med 177.500 Høyre-kroner brukt.

På ett døgn brukte Høyre minst 150.000 kroner på én Erna-annonse, som var aktiv fra 12. til 13. september 2021: Valgdagen under forrige stortingsvalg.

«Nå gjelder det. Norge trenger et sterkt Høyre. Og nå er det du som er sjefen. Her er en video fra meg til deg som skal stemme. Godt valg!» sto det i delingsteksten til videoannonsen.

Arbeiderpartiet har på sin side brukt 169.766 kroner på annonser fra profilsiden til Jonas Gahr Støre. Samt 168.801 kroner fra profilsiden til partisekretær Kjersti Stenseng.

AUF har brukt mest av ungdomspartiene på Facebook-annonser i perioden, med 313.000 kroner. Ungdomspartiene er for øvrig holdt utenfor regnestykket i parti-oversikten.

– Må forholde oss til virkeligheten

Journalisten har spurt både kulturministeren og Ap-partisekretæren hva de tenker om pengebruken.

– Ta kontakt med Ap på Youngstorget om spørsmålet ditt, svarer Trettebergstuen i en e-post.

Svarene fra Ap-kontoret på Youngstorget kommer fra assisterende partisekretær Mari Aaby West.

I en e-post til Journalisten skriver hun at Ap har brukt pengene fordi «vi velger å være til stede i debatten der flest nordmenn får sine nyheter».

Mari Aaby West.
Mari Aaby West.

– Cirka 3,5 millioner nordmenn er på Facebook, så det er en av flere kanaler som er viktig for oss. Der deler vi oppdateringer på saker som er viktig for oss som kampen for et ryddig arbeidsliv, gratis kjernetid i SFO, en styrka felles velferd og ny grønn kraft. Mye av vårt innhold på Facebook spres gjennom det vi kaller organisk engasjement, ved at folk liker og deler, skriver West.

– Kulturminister Trettebergstuen har flere ganger gått skarpt ut mot tek-giganter som Facebook siden hun ble minister. Hvorfor bruker Ap millionvis av kroner på et selskap man anser at unndrar seg skatt?

– Politisk jobber vi med å begrense omfanget av disse tekgigantene, men som parti må vi i likhet med resten av medienorge og de andre politiske partiene forholde oss til virkeligheten og aktivt være til stede der folk er, skriver West.

– Del av valgkampbudsjettet

– Har Ap gode erfaringer med effekten av Facebook-annonser?

– Ja, Facebook-annonser bidrar til å styrke engasjementet, men aller viktigst er de tusenvis av frivillige som hver dag kjemper for Arbeiderpartiets saker. Det er verdt mer enn all verdens annonser. Samtidig er markedsføring av politiske budskap en del av partiers arbeid for å kommunisere med og til velgere, informere om politiske vedtak, programarbeid, programmer og mobilisere til deltakelse i valg. Da har det størst effekt å være til stede på plattformer og i media der folk får sine nyheter og oppdateringer, skriver West.

Som opplyser at partiets annonsebudsjett varierer fra år til år.

– Vi har ikke et eget budsjett for annonser, men det inngår som en del av det totale valgkampbudsjettet som dekker alle valgkamprelaterte aktiviteter gjennom hele valgkampåret.

Journalisten har ikke funnet at Ap har brukt penger på annonser fra kulturministerens profilside.

I 2020 innraporterte Facebook inntekter på 53,9 millioner hjemmehørende i Norge, og betalte 5,3 millioner i norsk skatt.

Powered by Labrador CMS