Klassekampens adm. dir. Christian Samuelsen mener Facebook-annonsering er en av Klassekampens muligheter for å synes mer i den digitale offentligheten.

Facebook-oversikt: Klassekampen har brukt en halv million på annonser på 14 måneder

Høyt på åpen liste over politikkrelaterte annonser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Facebook i Norge har innkassert 43,7 millioner kroner på annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk det siste drøye året, ifølge sosialmediets egen oversikt.

Over en halv million kroner har siden juni i fjor kommet fra venstresidas dagsavis: Klassekampen.

Avisa er den norske mediesiden som har brukt flest kroner på annonser i politikk-kategorien, med 510.000 kroner. Kun Dag og Tid kan måle seg, med totalt 383.700 kroner brukt de siste 14 månedene.

For pengene har Klassekampen fått totalt 199 annonser.

Mange andre norske medier driver utstrakt annonsering, og «sponsing» av egne artikler, på Facebook, uten at den konkrete kostnaden for disse offentliggjøres på samme måte.

Ap helt i toppen

Pengebruken plasserer Klassekampen på 16. plass på lista over sider med «annonser relatert til samfunnsproblemer, valg eller politikk», som Facebook praktiserer åpenhet rundt.

Der inntar Arbeiderpartiet toppen for perioden juni 2021-august 2022, med 4,1 millioner brukte annonsekroner og mer enn 5000 kjøpte annonser. LO har også brukt over 4 millioner, Frp i overkant av 3 millioner og Fagforbundet 2,1 millioner.

Målt i pengebruk er det langt ned til de neste medieaktørene på denne oversikten: Radio Latin-Amerika har brukt 55.000 kroner, Filter Nyheter 48.500 kroner.

Erklærer alt som politisk relatert

– Størsteparten av det vi bruker på digital markedsføring, bruker vi på Facebook. Vi ser at det er der vi gjør det best, og henter flest nye abonnenter, sier Klassekampens administrerende direktør Christian Samuelsen til Journalisten.

Det handler om synlighet:

– I forhold til de største mediene har vi ganske få sidevisninger digitalt, så enn så lenge har vi behov for å bruke litt mer penger for å synes i den digitale offentligheten, sier Samuelsen.

Han opplyser at avisa erklærer alle sine Facebook-annonser som innenfor «samfunnsproblemer, valg eller politikk».

– Vi huker av alt i den kategorien, for sikkerhets skyld. Det er fordi vi tidligere har opplevd at annonsering og sponsing blir stoppet av Facebook hvis det ikke ligger i kategorien, sier Samuelsen.

Som selv påpeker at andre mediers pengebruk, som ikke selverklæres eller plasseres av Facebook til samfunnskategorien, ikke vil vises i den åpne oversikten.

– Jeg aner ikke om vi reelt sett bruker mye penger i forhold til andre medier, bare at vi legger alt i denne kurven.

Morgenbladet med større totalbruk

Klassekampen-konkurrent Morgenbladet dukker opp med bare rundt 5000 kroner i pengebruk i den åpne Facebook-oversikten, men på spørsmål fra Journalisten opplyser kommersiell direktør Ivan Solhaug nøyaktig hvor mye de totalt har brukt det siste året:

– I perioden fra august 2021 til og med juli 2022 brukte Morgenbladet kr. 304.491,50 på kommersielle annonser på Facebook. I tillegg til dette sponset vi redaksjonelle saker med til sammen kr. 368.869,43. De totale kostnadene våre beløp seg da til kr. 673.360,93, skriver Solhaug, og kommenterer:

– Vi opplever jevnt god effekt av annonsering uavhengig av kanal, det er fordelen med å ha et godt produkt og en sterk merkevare. Facebook er ikke vår viktigste salgskanal, men resultatene er stabilt gode.

Powered by Labrador CMS