Anette Trettebergstuen (Ap) vil ha økt mediestøtte.
Anette Trettebergstuen (Ap) vil ha økt mediestøtte.

Arbeiderpartiet vil øke mediestøtten med 180 millioner kroner

– Særlig bekymret for de mindre lokalavisene.

Publisert Sist oppdatert

Arbeiderpartiet vil øke mediestøtten med 180 millioner kroner og mener mediene må få dekket inntil 80 prosent av tapte annonseinntekter mellom mars og juli.

Dette kommer fram i partiets forslag til revidert nasjonalbudsjett.

Det foreslås nye tildelingskriterier for koronastøtteordningen for mediene, der man får dekket inntil 80 prosent av tap av annonseinntekter i perioden 1. mars til 1. juli sammenlignet med samme periode i 2019, skriver Kampanje.

Regjeringen har foreslått en krisepakke for mediene på 300 millioner kroner. Ap vil øke denne til 400 millioner kroner og foreslår videre 50 millioner kroner i økt pressestøtte til aviser med opplag under 15.000 og 30 millioner kroner til annonsering for norsk reiseliv i norske medier.

– Medietilsynets beregninger viser en annonsesvikt på 930 millioner kroner for perioden mars til mai. Det er grunn til å tro at restriksjonene på kulturarrangementer og andre store arrangementer vil ramme annonseinntektene også gjennom sommeren, sier mediepolitisk talsperson Anette Trettebergstuen i Ap.

I en e-post til Journalisten utdyper Trettebergstuen:

– De siste månedene har alle fått opp øynene for hvor viktig det er med lokalmedier som kan informere, avdekke urettferdighet, gi rom for debatt og kritisk journalistikk over hele landet, skriver hun - og fortsetter:

– Samtidig som vi bruker mediene mer enn noen gang, er mange mediehus i en alvorlig økonomisk situasjon fordi andre bransjers problemer medfører stort annonsebortfall.

Hun påpeker videre at regjeringens forslag til mediestøtte i revidert nasjonalbudsjett er utilstrekkelig og treffer ikke mediebedriftenes behov.

– Arbeiderpartiet er særlig bekymret for de mindre lokalavisene som har små marginer og er avhengige av produksjonsstøtte for å klare seg. Annonsesvikten kan være en reell trussel mot en del mediebedrifters overlevelse, skriver Trettebergstuen.

– Det siste vi trenger nå er at avisene må permittere og redusere sin aktivitet.

Forslaget fra Ap:

Vil styrke satsingen på mediene med 180 millioner kroner:

  • 100 millioner mer til den foreslåtte kompensasjonsordningen for mediene.
  • Nye tildelingskriterier: mediene får dekket inntil 80 prosent av tap av annonseinntekter i perioden 1. mars til 1. juli 2020 sammenlignet med samme periode i 2019.
  • 50 millioner i økt pressestøtte til aviser med opplag under 15.000 (pressestøtte og kompensasjon sees i sammenheng).
  • 30 millioner til annonsering for norsk reiseliv i norske medier.

Arbeiderpartiet ber også regjeringen senest i fremleggelsen av statsbudsjettet for 2021, legge fram en vurdering av medienes økonomiske situasjon for sommeren og høsten - og eventuelt fremme forslag for videreføring av krisetiltakene.

– Herunder en vurdering av kompensasjon for bortfall av annonseinntekter, ettergivelse av arbeidsgiveravgift og utvidelse av produksjonsstøtten, skriver Trettebergstuen.