Britiske annonsører vender i år tilbake til papiravisene. Foto: Reuters / NTB scanpix
Britiske annonsører vender i år tilbake til papiravisene. Foto: Reuters / NTB scanpix

Ny optimisme i markedet: Britiske papiraviser øker annonseinntektene

Annonsørene velger papir.

Published   Updated

Ifølge The Guardian er det nå flere medieledere som rapporterer om mer optimisme i markedet.

Stadig flere negative avsløringer om de store teknologiselskapene, gjør at flere annonsører velger bort Facebook og Google, og heller plasserer sine annonser i tradisjonelle mediehus, og da gjerne i papiravisene, skriver avisen.

En annen viktig årsak som påpekes, er at avisene er blitt flinkere til å legge interne stridigheter til side, og i stedet promotere egne medier og kanaler i kampen mot Silicon Valley-selskapene.

I første kvartal 2018 økte den samlede annonseomsetningen i britiske papiraviser med én prosent. Vi må 29 kvartaler tilbake i tid, til siste kvartal i 2010, for å se vekst i papirannonseomsetningen.

De som klarer seg best, er tabloidene The Sun, Daily Mirror, Daily Mail, Daily Express og Metro. Den samlede annonseomsetningen fra papirutgavene til disse fem, økte med 2,8 prosent i første kvartal 2018.

«Kvalitetsavisene» gjør det også bedre enn før. The Times, The Telegraph, Financial Times og The Guardian opplevde at omsetningen på papir falt med kun 0,3 prosent i første kvartal i år. Vi må syv år tilbake i tid for å finne et tilsvarende godt resultat.

Det er imidlertid de nasjonale avisene som opplever bedring. I lokalavismarkedet faller inntektene fremdeles dramatisk, påpeker The Guardian.