Britiske annonsører vender i år tilbake til papiravisene. Foto: Reuters / NTB scanpix

Ny optimisme i markedet: Britiske papiraviser øker annonseinntektene

Annonsørene velger papir.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge The Guardian er det nå flere medieledere som rapporterer om mer optimisme i markedet.

Stadig flere negative avsløringer om de store teknologiselskapene, gjør at flere annonsører velger bort Facebook og Google, og heller plasserer sine annonser i tradisjonelle mediehus, og da gjerne i papiravisene, skriver avisen.

En annen viktig årsak som påpekes, er at avisene er blitt flinkere til å legge interne stridigheter til side, og i stedet promotere egne medier og kanaler i kampen mot Silicon Valley-selskapene.

I første kvartal 2018 økte den samlede annonseomsetningen i britiske papiraviser med én prosent. Vi må 29 kvartaler tilbake i tid, til siste kvartal i 2010, for å se vekst i papirannonseomsetningen.

De som klarer seg best, er tabloidene The Sun, Daily Mirror, Daily Mail, Daily Express og Metro. Den samlede annonseomsetningen fra papirutgavene til disse fem, økte med 2,8 prosent i første kvartal 2018.

«Kvalitetsavisene» gjør det også bedre enn før. The Times, The Telegraph, Financial Times og The Guardian opplevde at omsetningen på papir falt med kun 0,3 prosent i første kvartal i år. Vi må syv år tilbake i tid for å finne et tilsvarende godt resultat.

Det er imidlertid de nasjonale avisene som opplever bedring. I lokalavismarkedet faller inntektene fremdeles dramatisk, påpeker The Guardian.

Powered by Labrador CMS