- Endring 4. mars kl 16:15 Saken er oppdatert med utfyllende informasjon fra VG. I tillegg til 21 «nyhetspush», har en liten andel VG-appbrukere mottatt ytterlige 14 korona-varsler. Tittelen er endret som følge av dette.
Hele forrige uke, og spesielt dagene etter onsdag 26. februar, ble preget av mediedekning av spredningen av koronaviruset.
Også push-varslingsfunksjonen i de ulike nyhetsappene mediene tilbyr, har blitt hyppig brukt: Nasjonale medier sendte tilsammen minst 253 push-varsler om koronaviruset sist uke, viser tall fra mediene selv.
Se alle tallene i egen faktaboks.
Journalisten har spurt landets største nasjonale og regionale medier om hvor mange push-varsler om koronaviruset de sendte ut til leserne i forrige uke, fra mandag 24. februar til og med søndag 1. mars.
Dagbladet mest aktive
Dagbladet er de som opplyser å ha sendt ut flest varsler, 62 i tallet.
Redaksjonssjef Hilde Schjerve opplyser at avisa generelt sender 10-15 pushvarsler i nyhetskategorien hver dag.
– Den raske utviklingen og rapporteringen fra både internasjonale og nasjonale helsemyndigheter i forrige uke, gjorde naturlig nok at mange av nyhetspushene var koronarelaterte, skriver Schjerve i en e-post til Journalisten.
Til sammenligning opplyser VG å ha sendt 21 korona-varsler. TV 2 har sendt 44.
Oppdatert: Journalisten har fått innspill om VG-brukere som har mottatt mer enn 21 koronavarsler i forrige uke. På spørsmål om dette forklarer utviklingsredaktør Øyvind Brenne at VG-appen sender flere typer varslinger.
Appbrukere som i tillegg til standardfunksjonen «nyhetspush» abonnerer på underkategorien «nyheter», har mottatt ytterligere 14 varsler i forrige uke.
– Under ti prosent av appbrukerne abonnerer på de mindre kategoriene, skriver Brenne til Journalisten.
Push-varslinger om koronaviruset
Uke 9, 24. februar-1. mars
- Dagbladet: 62
- DN: 56
- TV 2: 44
- VG: 35
- NRK: 27
- Aftenposten: 25
- Nettavisen: 18
- Bergens Tidende: 14
- Stavanger Aftenblad: 13
- Nordlys: 9
- Fædrelandsvennen: 8
- Adresseavisen: 5
Push om næringsliv og lokale vinklinger
Dagens Næringsliv svarer å ha sendt ut 56 varsler de anser som relatert til virusutbruddet, ved at de handlet om økonomiske og markedsrelaterte konsekvenser.
– Vi sendte ut 14 pushmeldinger som inneholdt ordet «virus» eller «koronavirus» i forrige uke, disse er inkludert i de 56, skriver nyhetsredaktør Janne Johannessen.
NRK opplyser å ha «pushet» 27 korona-saker. Aftenposten melder om 25 varsler, men holder utenfor varsler som gjaldt børsfall.
Blant regionavisene har Bergens Tidende sendt ut flest varsler, med 14.
– Vi opplever at det er et stort informasjonsbehov blant våre lesere, og forsøker å gi dem saklig, oppdatert informasjon. Vi har en artikkel med et eget livestudio om koronasmitten, og det er den mest leste saken i forrige uke. Også enkeltsaker relatert til smitten, som familien som var i karantene i hotell på Geilo, leses svært godt, skriver reportasjesjef Helge O. Svela i BT til Journalisten.
– Kan tenkes at brukes mer som nyhetsfeed
– For Dagbladets brukere som er opptatt av nyheter, er pushvarsel en naturlig del av tilbudet vi leverer, sier nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet når Journalisten spør hva han tenker om at avisa sto bak klart flest varsler i forrige uke.
– Har dere et tall på hva som er «tålegrensen» for én dag?
– Vi pusher når vi mener det er nyheter som våre brukere er opptatt av, uavhengig av antall.
– Får dere leser-tilbakemeldinger om antallet?
– Vi ser at leserne våre er interessert i å bli oppdatert om hva som skjer. Så kan man diskutere om pushvarsel blir brukt på en annen måte nå enn før, det kan jo tenkes at også brukere bruker pushvarslene mer som en nyhetsfeed, sier Hansen.
– Er det grunn til å gjøre noen spesielle vurderinger rundt akkurat koronaviruset og antallet push-varslinger?
– Én spesiell ting med situasjonen rundt viruset er at det holdes ekstremt mange pressekonferanser. At vi sender ut varsler om kommende pressekonferanser er nok en viss andel av totalantallet. Det er også informasjon til brukerne, sier Hansen.
Påpekes på sosiale medier
Torsdag og fredag kan se ut til å ha vært de mest intense push-dagene i forrige uke.
På sosiale medier har flere brukere påpekt at varslene kom tett disse dagene.
Kjetil B. Alstadheim, avtroppende politisk redaktør i DN og snart ny politisk redaktør i Aftenposten, la både torsdag og fredag ettermiddag ut Twitter-videoer der han scroller nedover push-lista fra Dagbladet.
NB: Journalisten understreker at tallene er basert på selvrapportering og de enkelte medienes egen definisjon av hva som er varslinger «om koronaviruset».
For ordens skyld: Journalist Nils Martin Silvola var Dagbladet-ansatt i perioden 2014-2016.