Advarer Apple mot å melke aviser

Europeiske utgivere frykter at teknologigiganten skal skvise penger ut av bransjen ved å kontrollere appsalg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den europeiske avisutgiverorganisasjonen Newspaper Publishers Association (ENPA) har engasjert seg i diskusjonen rundt Apples nye abonnementssystem gjennom Apple App Store/iTunes. ENPA advarer mot et lukket system som sikrer Apple 30 prosent av alt nettbasert abonnementssalg ved hjelp av iPad nettbrett og iPhone mobiltelefoner.

– Dersom det skjer vil en stor del av avisenes overskudd gå til Apple, uttaler organisasjonen ifølge BBC News.

Vil gi folk et valg

I en liknende krangel med Sony om bokslag, insisterer Apple på at selskapet vil gi kundene et valg. Derfor ønsker Apple å integrere et abonnementstilbud i den enkelte applikasjonen, samtidig som mediene kan tilby abonnement på sine egne nettsider.

Flere europeiske aviser hevder at Apple har utestengt dem fra å tilby gratis elektroniske utgaver til sine faste papirabonnenter. Dette utløste spekulasjoner om at en ytterligere innskrenking var nært forestående.

Ser på andre løsninger

Som Journalisten har skrevet tidligere er flere norske medier i ferd med å framskynde arbeidet med å komme seg på andre plattformer enn Apple App Store. Blant de mest aktuelle alternativene er Googles Android Market for nettbrett og mobiltelefoner, samt plattformuavhengige HTML5-nettsider som kan tilby tilsvarende innhold og teknologi som Apple-applikasjonene.

Frykter lukket system

De europeiske avisutgivernes største bekymring er at brukerne ikke vil få lov til å abonnere via avisenes egne nettsider.

– Kan hende vil forbrukerne kun ha tilgang til avisene via iTunes Store, der transaksjonene blir gjenstand for provisjon, heter det uttalelsen fra ENPA.

Apple får nå en 30 prosent andel av inntektene fra apps og eBooks solgt på denne måten.

Personopplysninger

Utgivere er også bekymret for at de mister tilgang til abonnentenes personopplysninger, dersom Apple tar kontroll over salget. Detaljer som alder, kjønn og plassering er nyttige når man selger reklame.

Apple har ifølge BBC News nektet å kommentere ENPAs kritikk. Selskapet har tidligere benektet at de planlegger å hindre brukere i å kjøpe abonnement gjennom utgivernes egne nettsteder.

Powered by Labrador CMS