Arvid Skancke-Knudsen vinner prisen for beste musikkjournalistikk for boka «Da musikken stilnet».

Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen står bak Årets musikkjournalistikk

Hedret av musikkbransjen for koronabok.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da musikkbransjen delte ut Årets musikkjournalistikk for andre gang under Bylarm i Oslo torsdag, var det Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen som tok hjem prisen, for boka «Da musikken stilnet».

Slik begrunner juryen prisen:

Når by:Larm 2021 endelig går av stabelen, føles sulten etter og kjærligheten for musikken kanskje enda sterkere enn tidligere. Det er en gammel klisje, at vi først vet hva vi virkelig elsker når vi mister det. Men ikke desto mindre er det akkurat det som det siste halvannet året har vist oss. Det viktigste som skjedde i musikklivet i pandemiårene 2020 og 2021, var pandemien selv. Det er en kjent sak at konsertfeltet - musikklivets største økonomi - var blant de hardest rammede bransjene som følge av smittevernreglene, hvis ikke den hardest rammede. Alle aktørene - foran, bak og på scenen - ble satt på prøve.

Ingen har dokumentert denne tiden bedre enn Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen. «Da musikken stilnet» dokumenterer denne historiske perioden i tekst, bilde og tanke. De forteller historien til alle typer folk som inngår i skapelsen av det vi kaller en liveopplevelse.

I framtiden vil dette være referanseverket når man skal se tilbake på koronatiden og dens brutale konsekvenser for musikklivet. Og for dette arbeidet fortjener de prisen for årets musikkjournalistikk!

Da vinnerne nylig ble presentert som finalister til å vinne pris, skrev juryen:

«'Da musikken stilnet' er en bok om hvordan alle som jobber i den norske musikkbransjen ble rammet av konsekvensene av koronapandemien. Forfatter Arvid Skancke-Knutsen har intervjuet mer enn seksti aktører om hvordan livene deres ble snudd på hodet, mens fotograf Per Ole Hagen har på unikt vis dokumentert hva som skjedde.»

Skancke-Knutsen mottok prisen under en utdeling på Vulkan i Oslo torsdag.

De andre finalistene til å vinne var:

Joakim Slettebak Wangen, for artikkelserien «Koronasøknaden» (Adresseavisen)

Om bidraget: «Artikkelserien handler om kompensasjonsordningen for kultursektoren og Sommerfestivalen i Selbu som ble tildelt 960.000 kr i kompensasjon for avlyst festival. Gjennom grundig kildearbeid ble det avdekket at festivalområdet i Selbu var opptatt på datoen arrangøren oppga i søknaden, at festivaldatoen aldri ble annonsert, at det aldri ble startet billettsalg, og at verken artister eller underleverandører var booket. Som følge av avsløringene har politiet siktet eierne for grovt bedrageri, mens Kulturrådet har krevd kompensasjonen tilbakebetalt.»

Filip Roshauw og Audun Vinger for musikkbloggen Now’s the time (Jazznytt)

Om bidraget: «Jazznytts fredagsblogg Now's the time har i løpet av 2020/2021 publisert 70 utgaver hvor de gjennom anmeldelser, intervjuer, reportasjestoff og institusjonskritikk gir jazzjournalistikken en bredere musikalsk og samfunnsmessig kontekst. Bloggen er grundig og dyptpløyende i all sin omtale av ny, norsk musikk innenfor deres selvdefinerte segment 'jazz og omegn'.»

Juryen har bestått av: Ronja Brox (Bylarm), Ali Soufi Grimsrud (journalist, NRK P3), Knut Schreiner (musiker, Turboneger) og Nikoline Skaarup (journalist, Girls Are Awesome).

Prisen er tidligere vunnet av Mari Brenne Vollan, for en artikkelserie i Klassekampen.

Årets musikkjournalistikk deles ut av Musikkindustriens Næringsråd. Vinneren får et diplom og et arbeidsstipend på 10.000 kroner for å videreutvikle journalistikken.

Powered by Labrador CMS