Her er kulturminister Trine Skei Grande sammen med direktør Mari Velsand i Medietilsynet ved en annen anledning. Foto: Andrea Gjestvang

Medietilsynet vil forlenge FM-nettet til 2026

Men foreslår også et reklameforbud for FM-kanaler i storbyene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet foreslår en forlengelse av FM-nettet frem til 31. desember 2026.

Det varsler direktør Mari Velsand på en pressekonferanse i Bergen onsdag.

Medietilsynet frykter at mange aktører vil legge ned driften hvis nettet skrus av etter 2021, og mener mediemangfoldet kan bli svært rammet.

– Og det er to grunner til at vi foreslår akkurat fem år. Hvis det skulle vært lengre, så måtte vi utlyse konsesjonene på nytt. Det er en tidkrevende og komplisert prosess. Det andre er at det gir et incentiv for å gjøre lokalradioene digitale. En lengre periode kunne gjort at det hadde gått saktere, sier Velsand til Journalisten.

Journalisten har allerede omtalt at det er tverrpolitisk enighet på Stortinget om å forlenge FM-nettet.

Kulturminister Trine Skei Grande vil først lese gjennom forslagene fra Medietilsynet, men tror også det blir flertall.

– Vi må huske hvor viktig rolle lokalradioene har, sier hun.

Vil innføre reklameforbud

Mange lokalradioer er lettet over at de nå kan slippe en ny konsesjonsrunde. Én av dem er styreleder Aslak Sommerfelt Skretting i Norsk lokalradioforbund.

– Dette er veldig gode nyheter for oss. I det store og hele viser rapporten fra Medietilsynet at lokalradioene har blitt hørt, mener han.

Det er likevel ikke godt nytt for alle i forslagene fra Medietilsynet.

Tilsynet mener nemlig at det må innføres strengere vilkår for FM-kanalene i «slukkeområdene», som gjerne er i storbyer. Årsaken er at det har vært vanskelig og ressurskrevende å følge opp makstaket på inntil 135.000 kroner i kommersielle inntekter.

Derfor foreslår Medietilsynet å innføre et reklameforbud.

– Den viktigste bakgrunnen er vilkårene om at lokalradioene på FM i slukkeområdene ikke skal drive kommersielt. Men erfaring viser at det er mulig å omgå dette. Et totalforbud vil gjøre det ryddigere og enklere å påse at vilkåret følges, sier Velsand.

De mener videre at det ikke skal kunne tildeles nye konsesjoner eller overdras konsesjoner i slukkeområdene.

Vil utvide tilskuddsordning

Kenneth Andresen, direktør for P4-gruppen, tror et reklameforbud i storbyene vil gi sterke incentiver for å få flere kommersielle radiokanaler over på DAB.

– Jeg vil lese rapporten ordentlig, men jeg mener den er et godt utgangspunkt for å få ro i mediebransjen. Den treffer balansen mellom å få fart på digitaliseringen, samt gi litt mer tid til de som trenger det. Det er et kompromiss, sier han.

I forslaget fra Medietilsynet er det også ønsket en midlertidig utvidelse av tilskuddsordningen til lokale lyd- og bildemedier.

Ordningen skal også omfatte driftsstøtte til digitalisering, i tillegg til investeringstilskudd.

– Tilskuddsrammen bør også økes, skriver Medietilsynet i forslaget sitt, og anbefaler at utvidelsen gjelder like lenge som forlengelseperioden for FM-nettet.

Powered by Labrador CMS