Journalistikken løfter Mastiff

Produksjonsselskapet ser på nye journalistiske formater. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ja visst tjener produksjonsselskapet Mastiff penger på å produsere «Paradise Hotel» for TV3. Men det ikke dette programmet eller «Hver gang vi møtes» på TV 2 som løfter resultatet, skal vi tro daglig leder Kathrine Haldorsen

Snarere er det programmer som «Åsted Norge», «God Kveld Norge», «TV 2 hjelper deg» og «Matkontrollen» som er de største bidragsyterne til at produksjonsselskapet leverer et resultat før skatt på 7,2 millioner kroner i fjor. Mot et underskudd på 1,3 millioner året før. 

– Er det ikke deilig … at det er det journalistisk drevne innholdet vi tjener penger på. Det er faktaavdelingen som bidrar mest til omsetningen, sier Haldorsen til Journalisten. 

Omsetningen endte på 153,7 millioner kroner i fjor.

Haldorsen forteller at med større inntekter fra journalistikk, er det også prosjekter som er drevet av journalistikk som ligger til utvikling. 

Mastiff oppstod mot slutten av 1990-tallet som Juritzen TV-produksjon og er bygget rundt TV 2 hjelper deg. Senere kom MTV inn på eiersiden og selskapet begynte etter hvert å produsere TVNorges nyhetssendinger Aktuelt. Denne sendingen avviklet daværende TVNorge-sjef Harald Strømme i 2009.

Journalisten var til stede på den aller siste sendingen som du kan lese om her.

Haldorsen tar gjerne på seg å produsere nyheter igjen. 

– Ja, det er vi absolutt interessert i. Vi elsker journalistisk innhold og er selvfølgelig interessert i alt slik. Det er gøy at TV 2 hjelper deg fortsatt er et av de sikreste kortene, men så handler det om å fornye seg. 

Hun mener at den journalistiske tilnærmingen ikke ser annerledes ut i et produksjonsselskap enn det ville vært om redaksjonene fortsatt lå hos TV-selskapene. Premissene er ikke annerledes og redaksjonen tenker neppe annerledes. 

– Det handler om at vi skal lage best mulig program.

Powered by Labrador CMS