Journalistikken løfter Mastiff
Produksjonsselskapet ser på nye journalistiske formater.
Ja visst tjener produksjonsselskapet Mastiff penger på å produsere «Paradise Hotel» for TV3. Men det ikke dette programmet eller «Hver gang vi møtes» på TV 2 som løfter resultatet, skal vi tro daglig leder Kathrine Haldorsen.
Snarere er det programmer som «Åsted Norge», «God Kveld Norge», «TV 2 hjelper deg» og «Matkontrollen» som er de største bidragsyterne til at produksjonsselskapet leverer et resultat før skatt på 7,2 millioner kroner i fjor. Mot et underskudd på 1,3 millioner året før.
– Er det ikke deilig … at det er det journalistisk drevne innholdet vi tjener penger på. Det er faktaavdelingen som bidrar mest til omsetningen, sier Haldorsen til Journalisten.
Omsetningen endte på 153,7 millioner kroner i fjor.
Haldorsen forteller at med større inntekter fra journalistikk, er det også prosjekter som er drevet av journalistikk som ligger til utvikling.
Mastiff oppstod mot slutten av 1990-tallet som Juritzen TV-produksjon og er bygget rundt TV 2 hjelper deg. Senere kom MTV inn på eiersiden og selskapet begynte etter hvert å produsere TVNorges nyhetssendinger Aktuelt. Denne sendingen avviklet daværende TVNorge-sjef Harald Strømme i 2009.
Journalisten var til stede på den aller siste sendingen som du kan lese om her.
Haldorsen tar gjerne på seg å produsere nyheter igjen.
– Ja, det er vi absolutt interessert i. Vi elsker journalistisk innhold og er selvfølgelig interessert i alt slik. Det er gøy at TV 2 hjelper deg fortsatt er et av de sikreste kortene, men så handler det om å fornye seg.
Hun mener at den journalistiske tilnærmingen ikke ser annerledes ut i et produksjonsselskap enn det ville vært om redaksjonene fortsatt lå hos TV-selskapene. Premissene er ikke annerledes og redaksjonen tenker neppe annerledes.
– Det handler om at vi skal lage best mulig program.