Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen sammen med noen av medredaktørene og Anne Jacobsen fra Amedia (midten). Foto: Hans Trygve Holm/AN

AN best på leserinvolvering

Fikk hjelp av 60 «medredaktører».

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Med hjelp fra 60 «medredaktører» kan Avisa Nordland hente førsteprisen i unge leserekonkurransen i regi av World Association og Newspapers and News Publishers. Det er i kategorien redaksjonelt AN premieres.

- Det var veldig uvventet at vi skulle vinne prisen. Vi ble veldig inspirert av det, sier sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen til Journalisten.

Det begynte med behov for en leserundersøkelse. Det var så altfor lenge siden sist. Og så gikk man utenom de det ville vært naturlig å snakke med i slike tilfeller, kjerneleserne.

- Vi rekrutterte et slags panel, som ble til 60 unge mennesker som vi i dag kaller «medredaktører». Til felles har de at de ikke hadde et kundeforhold til oss da. Vi rekutterte ikke blant kjerneleserne. Og så gikk det litt som ringer i vann. Vi brukte de første vi rekrutterte som rådgivere til å rekruttere videre.

Imponert

Om Avisa Nordland skriver juryen følgende: «Juryen er mektig imponert. Avisen har gjort et revolusjonerende metodisk grep knyttet til et eldgammelt problem, nemlig hvordan avisen skal forbli relevant for leserne. Den viktige konklusjonen er at det er behov for grunnleggende endringer. Avisen har gjort et genuint og seriøst forsøk på å fange den yngre generasjonens behov og forventninger til avisen.». Juryen omtaler prosjektet som modig, genuint og kreativt.

Flere av produktene som er kommet til etter etableringen av gruppen, har også kommet som en konsekvens av gruppen. Mange av de 60 har direktelinje til avisens ledelse og med det direkte påvirkningskraft, forklarer Hanssen.

Han viser til en artikkelserie om gründere. Denne ble laget på grunnlag av denne direktekontakten. «Medredaktørene» er også opptatt av ANs forsider.

De gir tilbakemeldinger på hva vi har og hva de ikke vil ha. Gruppen er opptatt av positive saker, selv om de ikke alltid får det, og så vil de ikke ha NAV-sytesaker. Det appellerer ikke.

Hårete mål

Prosjektet er veldig underveis, sier redaktøren. Det er overhodet ikke i mål. Og av og til tar avisens folk seg selv i ikke å være gode nok i perioder. Og så er reisen med å endre internkulturen lenger enn å endre innholdet, tror Hanssen. 

Omtrent hver tredje mellom 20 og 30 år holder en lokalavis. Det ønsker Hanssen å gjøre noe med i sitt nedslagsfelt. 

- Det er massivt. Målet er å bygge opp igjen dette tallet. Så langt har vi ikke lyktes.

Men det er ikke bare redaksjonelt. Så langt har gruppen vært med på å komme med innspill til utvikling av abonnementstjenesten til avisen. Og så vil gruppen bli involvert i arbeidet med nettbetaling.

- Involvere dem i hva som er relevant å betale for eller ei. Ikke så mye enkeltsakene, men tenkningen.

Flere priser

I alt fire norske aviser vil ta med seg priser hjem fra fra WANs årlige kåring av unge lesere-konkurransen.

Mens Aftenposten fikk sølvplass for Aftenposten Junior. Namdalsavisas fikk også sølv i kategori merkevare for prosjektet Bandwagon. Musikkonkurransen som begynte lokalt og nå er landsomfattende. Bergensavisen fikk sølv i klassen Sosialt, Lokalt og Mobil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS