Regionaviser mister opplag
Kvartalsregnskapene for BT, Adresseavisen og Aftenbladet viser negativ opplagsutvikling for alle de tre avisene.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Bergens Tidende hadde ca. 2200 mindre i opplag 1. kvartal i år smamenlignet med samme periode i fjor. Til tross for lavere opplag økte intektene fra abonnement og løssalg fra 59,0 til 59,6 millioner. Avisens annonseinntekter i samme periode ble redusert fra 124,6 til 123,1 millioner kroner.
Adresseavisens nedgang er på 3207 eksemplarer, men avisen klarte likevel å øke opplagsinntektene med 300.000 kroner. Opplaget endte på 77.450 i første kvartal, og avisen hadde 45,9 millioner i intekter fra abonnement og løssalg. Forklaringen er hovedsakelig økte priser på abonnement.
Stavanger Aftenblad har gått ned 1366 eksemplarer i forhold til første kvartal 2007, og hadde et snittopplag på 67.213. Inntektene fra abonnement og løssalg ble redusert med 1,4 prosent i samme periode, til 35,6 millioner kroner. Samtidig solgte Aftenbladet annonser for 117,1 millioner, opp 1,4 prosent. Januar og februar skal ha vært spesielt gode.