Regionaviser mister opplag

Kvartalsregnskapene for BT, Adresseavisen og Aftenbladet viser negativ opplagsutvikling for alle de tre avisene.

Publisert   Sist oppdatert

Bergens Tidende hadde ca. 2200 mindre i opplag 1. kvartal i år smamenlignet med samme periode i fjor. Til tross for lavere opplag økte intektene fra abonnement og løssalg fra 59,0 til 59,6 millioner. Avisens annonseinntekter i samme periode ble redusert fra 124,6 til 123,1 millioner kroner.

Adresseavisens nedgang er på 3207 eksemplarer, men avisen klarte likevel å øke opplagsinntektene med 300.000 kroner. Opplaget endte på 77.450 i første kvartal, og avisen hadde 45,9 millioner i intekter fra abonnement og løssalg. Forklaringen er hovedsakelig økte priser på abonnement.

Stavanger Aftenblad har gått ned 1366 eksemplarer i forhold til første kvartal 2007, og hadde et snittopplag på 67.213. Inntektene fra abonnement og løssalg ble redusert med 1,4 prosent i samme periode, til 35,6 millioner kroner. Samtidig solgte Aftenbladet annonser for 117,1 millioner, opp 1,4 prosent. Januar og februar skal ha vært spesielt gode.