Det er styregruppen for den nye podkasttopplisten: Kristian Tolonen (NRK), Jim Fossheim (Moderne Media), Vilde Batzer (NRK), Rune Hafskjær (P4-gruppen), Bjarte Øgrey (Bauer) og Martin Jondahl (VG).
Foto: Ingjerd Østrem Omland/NRK
Det er styregruppen for den nye podkasttopplisten: Kristian Tolonen (NRK), Jim Fossheim (Moderne Media), Vilde Batzer (NRK), Rune Hafskjær (P4-gruppen), Bjarte Øgrey (Bauer) og Martin Jondahl (VG). Foto: Ingjerd Østrem Omland/NRK

Går sammen om felles toppliste for podkast

Lanseres til høsten.

Published   Updated

De største aktørene i podkastbransjen går sammen om felles toppliste for podkast. Topplisten vil være basert på både nedlastning og strømming, og vil vise hvilke podkaster som til enhver tid er de mest populære i Norge.

– Dette er viktig både for bransjen og lytterne, sier NRKs podkastsjef Vilde Batzer ifølge en pressmelding.

Målingen er et spleiselag mellom NRK, Bauer, P4-gruppen, Schibsted (VG), Adlink, Rubicon, Moderne Media og Både Og.

Felles valuta

– Podkast er blitt såpass stort og populært at det har vokst frem et behov for en felles valuta. Med lista kan vi i bransjen sammenligne oss både med hverandre og utlandet, og gi lytterne en troverdig og god oversikt, sier Batzer.

Selv om Spotify og også andre aktører satser hardt på podkast, når de fleste sine lyttere via Apple-eide iTunes. Kriteriene som ligger til grunn for listene i iTunes er imidlertid ikke kjente. Dermed blir den nye listen den første offisielle topplisten for norske podkaster, påpeker samarbeidspartnerne.

Listen er basert på måling av de ulike podkastene via serverlogger fra seks ulike tekniske plattformer. Det er lagd en styregruppe med podkastprodusenter som skal ivareta bransjens interesser.

– Det norske podkastmarkedet er i sterk vekst. Det føles derfor riktig at man tar målingene fra de forskjellige aktørene og gjør dem sammenlignbare, sier Jim Fossheim, daglig leder i Moderne Media.

Han sier videre at med sammenlignbare tall blir det enda enklere for annonsører og lyttere å navigere i podkastmarkedet.

– Dette igjen kan lede til ytterligere vekst og kommersiell interesse for podkast, så dette er et stort skritt i riktig retning. Men det kanskje aller viktigste er at man med dette felles initiativet står samlet om å øke interessen for podkast, sier Fossheim

Profesjonalisering

Også NRKs podkastsjef påpeker at topplisten innebærer en profesjonalisering av bransjen.

– Podkast har gått fra å være en veldig liten nisje å bli noe mye større, og da trenger bransjen profesjonelle strukturer, inkludert en målestandard. Det blir satset mye på lydinnhold, og det er viktig at vi i Norge følger utviklingen og at vi har et sterkt miljø her, slik vi ikke overlater ansvaret og kunnskapen til internasjonale selskaper. Vi må delta i utviklingen og påvirke det vi kan. Vi håper dette blir et godt bidrag til en voksende, norsk podkastbransje, sier Batzer.

Før jul ble det lyst ut en anbudsrunde for å gjennomføring av selve målingene. Dette vant Kantar.

– Vi er selvfølgelig veldig fornøyd med at de viktigste aktørene i podkast-bransjen har valgt oss som leverandør av den tekniske løsningen for topplisten, sier Jørn Y. Leipart, direktør for medier i Kantar.

Selve topplisten kommer til høsten.