Bane Nor, som ifølge Klassekampen har over 40 ansatte som jobber med kommunikasjon, valgte likevel å kjøpe hjelp fra First House.

Kjøpte PR-tjenester

Klassekampen: Bane Nor betalte 240.000 kroner til First House for å svare Aftenposten

I tillegg brukte Bane Nor 80.000 kroner på PFU-klage.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Klassekampen kan i dag fortelle at Bane Nor kjøpte rådgivningstjenester fra First House for 320.000 kroner for å håndtere henvendelser fra Aftenposten og en påfølgende klage på dekningen til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

«Vi så ganske raskt at vi trengte et blikk og noen råd utenfra, dette grunnet mengden av spørsmål og påstander som vi i utgangspunktet ikke kjente oss igjen», skriver kommunikasjonssjef Nina Aasmundsen i Bane Nor i en e-post til Klassekampen.

Det statseide selskapet har over 40 ansatte som jobber med kommunikasjon, opplyser avisen.

Sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten skriver til Klassekampen at det mest spesielle med saken var Bane Nors håndtering av «legitime, journalistiske spørsmål».

Hun legger til:

– Kommunikasjonen ble vanskeligere enn nødvendig på grunn av alle mellomleddene.

Aftenposten ble ikke felt da PFU behandlet klagen.

Powered by Labrador CMS