Rett24 når unge lesere, viser ny undersøkelse. Her fra onsdagens slippfest for den aller siste lovsamlinga, som ble arrangert av nisjenettstedet. Lokalet rommer 250 personer og ble helt fullt, ifølge redaktør Kjetil Kolsrud. Foto: Kjetil Kolsrud
Rett24 når unge lesere, viser ny undersøkelse. Her fra onsdagens slippfest for den aller siste lovsamlinga, som ble arrangert av nisjenettstedet. Lokalet rommer 250 personer og ble helt fullt, ifølge redaktør Kjetil Kolsrud. Foto: Kjetil Kolsrud

Rett24 når unge lesere – helt uten å prøve

31 prosent av leserne under 29 år.

Publisert   Sist oppdatert

– Jeg har gjort absolutt ingenting for å prøve å nå unge lesere. Derfor ble jeg veldig overraska over resultatene.

Det sier redaktør Kjetil Kolsrud i nettavisa Rett24, som skriver om rettsavgjørelser, lovforslag, uttalelser og bransjenytt for jurister. Nylig gjennomførte han en leserundersøkelse, som blant annet viste at Rett24 når de unge – nesten en tredjedel av leserne av nisjenettstedet er under 30 år.

– Ikke et milligram energi

– Jeg har brukt så mye tid i løpet av karrieren på å nå unge lesere, men har aldri lyktes, sier Kolsrud, som var journalist i Aftenposten i 16 år.

Over 30 prosent av leserne i løpet av ett døgn svarte på undersøkelsen – nærmere bestemt 1.896 personer. Videre er 27 prosent av leserne mellom 30 og 39 år. Bare 6 prosent av dem som svarte på undersøkelsen er over 60 år.

I Aftenposten prøvde de stadig å nå den yngre delen av befolkninga, forteller Kolsrud.

Redaktør i Rett24, Kjetil Kolsrud, her på sitt hjemmekontor. Foto: Privat
Redaktør i Rett24, Kjetil Kolsrud, her på sitt hjemmekontor. Foto: Privat

Etter at han starta Rett24 for halvannet år siden har han ifølge ham selv «ikke brukt et milligram energi på hverken levende bilder eller snapping. Ikke fordi jeg har noe imot det, men bare fordi man i en mikroredaksjon må fokusere på kjernevirksomhet».

Lys framtid

Undersøkelsen viser også at 20 prosent av leserne er studenter. Kolsrud lurer på om tallene kan ha å gjøre med at Rett24 er ganske nyoppstarta, men understreker at det er rene spekulasjoner.

– Det kan være så banalt at det er enklere å nå ut med en ny merkevare enn en gammel, etablert. Eller kanskje «kidsa» i større grad plukker nisjer ut ifra interesser, ikke vet jeg.

Annet enn å ha en liten andel saker om studenter på nettavisen, har han altså ikke gjort noe for å skaffe unge lesere.

– Det er en ganske tung profil på veldig mye av det jeg skriver om, sier Kolsrud, som ser lyst på framtida. Han trekker blant annet fram artikkelen «Høyesterett presiserer tilbaketreden fra forsøk», som ble meget godt lest.

– Tallene er jo brilliante for meg, som er avhengig av stillingsannonser. Da er det bra med unge lesere.

Undersøkelsen viser også at 86 prosent er jurister, mot 14 ikke-jurister, og at 43 prosent av leserne er innom én eller flere ganger daglig.