Jim Receveur blir intervjuet av Kampanje under Radiodagene 2019 på Ullevål stadion. Foto: Eskil Wie Furunes

Bauer-sjefen vil prioritere podkast over lineære nyheter

– Journalister, pitch meg en ferdig podkast, sier Jim Receveur til Journalisten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Like før sommeren tok den danske Bauer Media-sjefen Jim Receuver over som sjef for radioselskapet Bauer Media Norge, som blant annet eier kanalene Radio Norge og Radio 1.

Det siste året har det vært flere spekulasjoner rundt nyhetssatsingen i selskapet. Nå gjør den nye sjefen det klart at den skal være akkurat som den er nå.

– Vi er glade for den mengden journalistikk vi har i dag. Vi har fire folk som jobber i nyhetsavdelingen og de jobber veldig hardt for å finne de riktige historiene, sier Receuver til Journalisten, da vi møter han på Radiodagene i Oslo.

Han understreker at Bauers radiokanaler ikke har pengene til å satse hardt på nyheter.

– Vi er ikke en nyhetstung radiostasjon. Mye av vår kredibilitet handler om nyheter, men vårt radioselskap driver med underholdning. Så jeg vet at vi ikke kan konkurrere med NRK, eller P4, på den journalistiske siden, sier Receveur.

Vil satse på journalistiske podkaster

Samtidig varsler han at Bauer Media er klar til å investere i større journalistiske prosjekter.

– For oss er det veldig interessant med journalister som lager nyhetsverdige podkaster. Fordi det er journalister som er lidenskapelige og kunnskapsrike om det de gjør. De har historier å fortelle, sier han, og fortsetter:

– Alle som har en slik podkast, «bring it over to me!»

Han viser til at de vil satse på personer som vet hva de snakker og som har noe å si. Gjerne i løpet av 20 minutter.

– Fordi det er hva en god podkast er. Det kan være en daglig eller månedlig podkast. Men her vil vi jobbe med en person eller et produksjonsselskap, i stedet for at vi gjør det selv, sier han.

Han viser til at de allerede gjør større satsinger på podkast i Danmark. Blant annet en syv episoders serie om livet som fengselsbetjent og den psykologiske siden ved å jobbe med kriminelle.

– Det er fantastisk journalistikk.

Vil tilby stoff «on-demand»

Receuver vil både eksperimentere og teste ut de kommersielle mulighetene innen podkast, både ved hjelp av tradisjonell radio – men mest på de moderne plattformene.

– Vi vil finne ut hvordan vi kan få flere lyttere. Da jeg startet her i Norge varslet jeg at vi skulle være Norges største selskap for lydprogrammer. Det skal vi ikke bli bare ved å se på tradisjonell radio. Jeg vet hva fremtiden er. Det er smarthøyttalere. Fremtiden er lyd «on-demand», mener han.

– Det er her jeg trenger journalistikk. Jeg trenger journalister til å komme og fortelle meg hva vi skal ha. Så til alle journalister som er villige til å lage en podkast eller lage et utkast. Pitch det til meg, oppfordrer Receuver.

Selv om Receuver er klar for å sjekke de kommersielle mulighetene på nye plattformer, så er de lineære sendeflatene fortsatt størst i selskapet.

Selskapet er i dag cirka 60 ansatte i Bergen og Oslo, og eier de riksdekkende, reklamefinansierte kanalene Radio Norge, Radio 1, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, P24-7 MIX og Radio KISS.

– Hva kan vi bli gode på og hvilke områder kan vi jobbe med i stedet for tyngre journalistisk arbeid? Vi vil jobbe med våre lyttere. Så vi har mye kontakt med lytteren, og vi lytter til lytterne. Vi ringer dem opp og lar dem ringe inn. Spør dem om hva som er tema for dagen. Hva er interessant for deg? Vi forsøker å involvere dem og spør dem om hva som bekymrer dem i dag, sier han.

– Vi vil lytte til folket og vi vil svare.

Jim Receveur er i dag administrerende direktør både i Bauer Media Norge og Bauer Media Danmark, og er på Radiodagene i Oslo denne uken. Foto: Eskil Wie Furunes
Powered by Labrador CMS