New York Times har passert fem millioner abonnenter.
Foto: AP / NTB scanpix
New York Times-spaltist om egen avis:
Suksessen utgjør en trussel for andre mediehus
Kan bli et nytt Facebook eller Google.
New York Times (NYT) er med sine millioner av abonnenter blitt så stor, at avisen utgjør en trussel for andre mediehus. Det er budskapet i Ben Smiths første bidrag som mediespaltist i nettopp NYT.
Han mener at innenfor nyheter er veksten og størrelsen til NYT i ferd med å bli et problem tilsvarende det Facebook og Google er.
Smith, som inntil nyling var sjefredaktør i Buzzfeed News, debuterte som spaltist søndag 1. mars, og tar i første spalte et oppgjør med sin nye arbeidsgiver.
Han peker blant annet på at gapet mellom NYT og resten av medieindustrien i USA er blitt veldig stort – og det fortsetter å vokse. Ifølge Smith har NYT flere digitale abonnenter enn Wall Street Journal (WSJ), Washington Post og de 250 lokalavisen til Gannet, kombinert.
Han baserer seg blant annet på tall fra Nieman Lab, som skriver at NYT nå har drøyt 5,2 millioner abonnenter. Av disse er nesten 4,4 millioner digitale. Nærmeste konkurrent, WSJ, har så vidt passert 2 millioner digitale abonnenter.
Smith frykter at «vinneren tar alt», og at det dermed kun blir smuler igjen til de andre mediehusene.
I artikkelen er Jim VandeHei, en av grunnleggerne av nettstedet Axios, sitert på at NYT holder på å få monopol:
– Times vil bli større og nisje vil bli nisje, og ingenting annet vil overleve.
NYT vokser også kraftig utenfor USA, og satser blant annet stort i Storbritannia og Australia. Avisen har også egne digitale utgaver på spansk og kinesisk.
I sin debutspalte røper Smith også at NYT nå er i direkte forhandlinger med Serial Productions, selskapet bak podkastsuksessen med samme navn. Selskapet kan skryte av mer enn 300 millioner nedlastinger.