De to vinnerne: Sarah C. J. Willand (TV 2) og Grethe Wiig Samdal (Bergens Tidende). Foto: TV 2 og privat
Sarah C. J. Willand og Grethe Wiig Samdal vant årets medielederpriser
Ble Årets medieleder og Årets talent.
Medienettverket – forum for kvinner i ledelse kåret onsdag Årets kvinnelige medieleder og Årets talent på sitt høstmøte. Sarah C. J. Willand og Grethe Wiig Samdal stakk av med prisene.
Slik begrunner juryen at valget falt på Sarah C. J. Willand (41), organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV2:
Norsk mediebransje har vært gjennom noen tøffe år - med kutt, omstillinger og andre utfordringer. Mange har levert gode resultater, tross global konkurranse og tradisjonelle mediers tilbakegang, da løftes ofte redaktørene frem for å motta heder. Likevel: I en bransje som har blitt stadig mer profesjonalisert de siste tiårene, er det mange andre fagfelt og ledere som er helt avgjørende for at mediehus har suksess. Og de fortjener heder.
En av disse lederne har utvist et usedvanlig lederskap gjennom det som har vært en av norsk mediebransjes tøffeste stormer de siste årene. Det har hun gjort på en intet mindre enn imponerende måte. Hun har stått støtt og uansett hva som har truffet. Noen ledere gjør det som forventes av dem. Andre ledere endrer kultur.
Årets kvinnelige medieleder har utvist mot, åpenhet, og en utrolig omstillingskraft: Årets kvinnelige medieleder er Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2. Sarah Willand har gjennom fire år i jobben ledet TV 2 gjennom en voldsom omstilling: Etter en nedbemanning på 150 årsverk og to flytteprosesser har ny organisasjon satt seg. Midt i alt dette slo #metoo inn over norsk mediebransje, og bølgen traff kanskje TV 2 aller hardest. Sarah Willand loset selskapet gjennom stormen med en imponerende åpenhet og tydelighet. Hun kombinerte begge sine roller på en imponerende måte og førte an i det som ble et generaloppgjør mot fortiden.
Ved siden av alt dette har Sarah styrket ledelse som fag i TV 2, bidratt til å bygge ny kompetanse - og ikke minst, bidratt til flere kvinnelige ledere i den tidligere gutteklubben.
Juryen har bestått av Veslemøy Østrem fra Vårt Land (juryleder), Gard Michaelsen, E24, Hanna Relling Berg, Sunnmørsposten, Kirsti Engedal Alfheim, selvstendig konsulent, og Lise Kaartinen, Amedia.
Slik begrunner juryen at valget falt på Grethe Wiig Samdal (35), leder for brukermarked i Bergens Tidende:
Noen ledere tar veldig mye plass. Det gjør ikke årets vinner. Hun beskrives som en litt utradisjonell ledertype, men som utmerker seg med sine sterke resultater. I flere år har hun jobbet steinhardt, og vist gang på gang at hun er en gjennomfører. Vinneren formulerer tydelige mål basert på sin dype strategiske forståelse. Hun får med seg folk i organisasjonen ved å være åpen, inviterende og lyttende. Hennes innovative og testbaserte tilnærming har vært viktig for å nå målene. Resultatene gir millioner i kassa for Schibsteds regionsaviser: Årets talent er Grethe Wiig Samdal, leder brukermarked i Bergens Tidende.
Fra januar 2018 la Schibsteds regionaviser en ny strategi for digitale abonnement. Sjefredaktørene i BT, SA og FVN og Grethe utgjorde prosjektgruppa, og hun beskrives som avgjørende for at dette ble et vellykket stykke arbeid. Gruppa satte seg et mål om å øke brukerinntektene med 50 prosent innen 2021. Allerede i 2019 har BT økt sine digitale brukerinntekter med 43 prosent - eller 33 millioner kroner. I desember 2018 nådde BT milepælen med 40.000 heldigitale abonnenter, og andelen digitale abonnenter i BT er per i dag 53 prosent. Det er den høyeste andelen av abonnementsmediene til Schibsted.
Sentralt i arbeidet har Grethes arbeid med utvikling av abonnementstilbudet stått. De har innført tre ulike pakker for digitale abonnenter, og muligheten for oppsalg har gjort at 10.000 av BTs abonnenter har valgt en høyere pris enn tidligere. Modellen har vært en pilot i Schibsted, og adopteres nå flere steder.
Juryen har bestått av Mari Midtstigen, Aftenposten Jr. (juryleder), Christina Dorthellinger Nygaard, NTB, Grethe Gynnild Johnsen, NRK, Tone Tveøy Strøm-Gundersen, Aftenposten, Svein-Erik Hole, Teknisk Ukeblad og Heidi Wiggen, Visindi.