Podkasttjenesten Lytt har fått sine første tyske kunder. Her daglig leder Linn Wilberg. Foto: Tomas Medici / Fish and the Knife

Norsk podkast-tjeneste utvider til utlandet

Har allerede to tyske aktører på kundelista.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter rundt et år med pilotsamarbeid om podkasttilbud med Bergens Tidende, melder podkasttjenesten Lytt om «internasjonalt gjennombrudd» i en pressemelding.

Lytt melder om stor interesse fra utlandet, at to tyske medieaktører allerede står på kundelista, og at det gjøres framstøt i USA.

– Det er morsomt å oppleve at løsningen allerede nå har fått et internasjonalt gjennombrudd. Vi er jo knapt ute av startblokkene, sier daglig leder og Lytt-gründer Linn Wilberg.

Etter egen beskrivelse er Lytt en tjeneste som gir avishus mulighet til å ta kontroll over publisering og distribusjon av lydinnhold. Plattformen omfatter en egen lyd-app, en integrert nettavspiller og detaljerte rapporter for lytterdata.

Plattformen er knyttet opp mot avisens abonnementssystem, slik at man kan tilby serier og episoder eksklusivt for abonnenter.

Bergens Tidende har vært med på samarbeid om utviklingen, og tilbyr i dag en mengde innhold gjennom appen BT Lytt.

– Satsningen på lydinnholdet og adgangen til Lytt sine tjenester har differensiert Bergens Tidende digitalt, og gjør oss i stand mulig å ta bedre betalt for det redaksjonelle. Vi må øke digitalinntektene hvis vi skal være i stand til å skape sterke redaksjonelle fagmiljø i en verden der alt skjer digitalt. For vår del kan dette bli realiteten i løpet av få år, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT i pressemeldingen.

Via samarbeid med den tyske akseleratoren Next Media Accelerator (NMA) har Lytt fått presentere seg for europeiske mediehus. Det tyske pressebyrået DPA har tatt Lytt inn som en tjeneste de tilbyr, mens avisa Ruhr Nachrichten i Lensing Media-konsernet er første avis som tar tjenesten i bruk i Tyskland.

Powered by Labrador CMS