Kommersiell direktør Per Brikt Olsen.
Kommersiell direktør Per Brikt Olsen.

– Dagbladets opplag øker

Kommersiell direktør Per Brikt Olsen er langt mer optimistisk enn Berner Gruppens kvartalsrapport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i dag skrev Journalisten.no, med utgangspunkt i Berner Gruppens rapport for tredje kvartal, at Dagbladets opplag hadde falt med 10,5 prosent ved utgangen av september. Dette sammenlignet med samme periode i fjor. Videre heter det i kvartalsrapporten at Dagbladet forventer en fortsatt opplagsnedgang, om enn i noe lavere takt og omfang enn i tidligere år.

Olsen tegner nå et langt mer optimistisk bilde.

– Dagbladet faller ikke 10 prosent til, men 4,2 prosent i tredje kvartal. Det akkumulerte opplagsfallet etter andre kvartal var på 15 prosent. Nedgangen i tredje kvartal er altså betydelig lavere enn i de foregående kvartalene. Det som er den oppsiktsvekkende nyheten her er jo nettopp den unike snuoperasjonen på opplagssiden, sier han til Journalisten.no.

Forsterket seg

Olsen forklarer at Dagbladets opplagsfall gradvis ble redusert i juli og august.

– I september var det en vekst på 1,7 prosent, noe har forsterket seg ytterligere i første del av fjerde kvartal. Det betyr at Dagbladet har stoppet fallet gjennom sommeren og faktisk vokser, i forhold til i fjor, nå gjennom høsten og inn i vinteren.

– Men Dagbladet venter likevel fortsatt opplagsnedgang?

– Ja, vi får nok en nedgang for året som helhet. Vi klarer ikke å hente inn det vi tapte tidligere i år.

SAS-avtale

I juni inngikk Dagbladet en ny avtale med SAS, som fra det tidspunktet startet å dele ut Dagbladet på alle sine innenriksfly. Fra før kunne passasjerene hygge seg med avisa på utenlandsrutene.

– Hvor mye av opplagsbedringen skyldes denne avtalen med SAS?

– Veldig lite. Selve tallene har jeg ikke i hodet, men jeg kan si at kun et par prosent av Dagbladets totalsalg er relatert til SAS-avtalen. Opplagstrenden er helt uavhengig av SAS.

– Hva mener du da er den viktigste årsaken til at opplaget har snudd?

– Det er ingen tvil om at vi har fått en gradvis mer tabloid profil under sjefredaktør Lars Helle. De redaksjonelle endringene gir åpenbart bedre uttelling.

– Positiv tendens

I et månedsbrev til Dagbladets annonsører skrev Olsen i oktober:

«I forrige utgave av månedsbrevet skrev jeg at opplaget til Dagbladet har vist positiv tendens helt siden juni. Først en utflating av opplagsfallet, deretter enkeltdager som oppnådde bedre salgstall enn året før. Vi ser nå at september og så langt i oktober også opplever en gjennomsnittlig opplagsvekst i forhold til i fjor. Veksten er ikke stor, men det er solgt noen titusen aviser flere enn samme periode i fjor. Lørdagsavisen oppnår stadig oftere salgstall over 200.000 eksemplarer og fremstår som det selvsagte «flaggskipet».

Også vekst på nett

Olsen viser til at Dagbladet opplever en fortsatt vekst på nett. Den daglige veksten i unike brukere er på 11 prosent, sammenlignet med fjoråret. Dagbladet.no har ifølge Olsen 670.000 unike brukere i snitt så langt i år, mot 602.000 i samme periode i fjor.

VG-tall fredag

Fredag morgen presenterer konsernsjef Rolv Erik Ryssdal Schibsteds kvartalsresultat. Da får markedet også vite opplagsutviklingen til Dagbladets konkurrent VG. Signalene i det siste tyder på at VG relativt sett sliter mer med løssalget enn lillebror Dagbladet.

Powered by Labrador CMS