Ledelsen for visuell kommunikasjon i NTB. 
F.v.: Fotosjef Jon Eeg, redaktør og leder Christina Dorthellinger Nygaard og bildebyråsjef Joakim Per-E. Nilsson.
Ledelsen for visuell kommunikasjon i NTB. F.v.: Fotosjef Jon Eeg, redaktør og leder Christina Dorthellinger Nygaard og bildebyråsjef Joakim Per-E. Nilsson.

Nå sender Scanpix faktura for bildebruk uten tillatelse - også på sosiale medier

– Kan godt være folk er litt forvirret om dette, sier bildebyråsjef.

Publisert Sist oppdatert

NTB scanpix har over lengre tid sendt ut fakturaer for urettmessig bildebruk på norske nettsteder, som omtalt i Journalisten tidligere.

Bildebyrået samarbeider med danske Copyright Agent, som sporer opp og sender ut krav for ulisensiert bruk av Scanpix-bilder.

Den typiske størrelsen på krav per bilde er dobbelt standard vederlag, pluss eventuelt manglende akkreditering, totalt minst 3600 kroner.

Nå risikerer også eierne av direkte eller indirekte kommersielle kontoer på sosiale medier å motta faktura for sin bildebruk, bekrefter bildebyråsjef Joakim Nilsson overfor Journalisten.

Sporer innlegg

Da Journalisten omtalte praksisen i fjor vår, var hovedfokuset på kommersielt drevne nettsteder:

– På sosiale medier florerer bildene på en sånn måte at det blir vrient å følge opp, og vi har valgt å forholde oss til kommersielle aktører i stedet for privatpersoner, sa NTBs leder for visuell kommunikasjon, Christina Dorthellinger Nygaard, til Journalisten da.

Siden den gang har sporingsteknologien til danske Copyright Agent utviklet seg, så det har blitt mer gjennomførbart å følge opp sosiale medier-innlegg også, opplyser Nilsson.

– Folk vil neppe ha peiling

En som nylig har mottatt faktura fra bildebyrået, og opplever seg unødvendig hardt behandlet, er bærbonde Gunnar Hagen fra Ulefoss i Telemark.

Han hadde opprettet en Facebook-side ved navn «Norge og Transatlantic Trade and Investment Partnership TTIP», der han selv forteller at han la ut lenker og presseutklipp.

Gunnar Hagen.
Gunnar Hagen.

– For meg har det vært veldig praktisk. Jeg har en rekke forskjellige interesser, alt fra kirkeorgel til gruvedrift, fra historie til økologisk bærproduksjon, sier Hagen.

Han bruker Facebook-sider som egne utklippsmapper, forteller han.

– Jeg limer inn artikler jeg har tenkt til å lese senere. Jeg har heller ingenting mot å dele og diskutere dette, så jeg har ikke tatt meg bryet med å stenge tilgangen for andre enn venner.

Han ble svært overrasket da en faktura for bildebruk lå i postkassa. Fakturaen gjelder bruken av et bilde av kong Harald, som Hagen hadde lastet opp som del av et innlegg.

Hagen påpeker at han på ingen måte driver Facebook-sider i kommersiell interesse.

– Jeg kan egentlig ikke skjønne forskjellen på å lime inn en lenke, der bildet jo blir med, og på å lime inn et bilde. Går du ut på gata og spør folk om dette, vil de neppe ha peiling på hva som er tillatt og ikke, sier Hagen.

Vil ikke betale

Journalisten har sett mailutveksling der Hagen forklarer seg til Copyright Agent og ber om at kravet på 3725 kroner frafalles.

En juridisk rådgiver i Copyright Agent svarer blant annet: «Jeg har forståelse for situasjonen. Det er dog uten betydning for saken om bildet har generert inntjening eller trafikk på siden din. Overtredelsen består i bruk av bildet uten samtykke fra opphaveren. Vi er glade for at bildet nå er avpublisert, men da overtredelsen allerede har skjedd, vil kravet opprettholdes.»

Samtidig har byrået foreslått å forlikes om en sum på noen hundre kroner mindre.

Men Hagen har ikke tenkt å betale.

– Jeg har vært i kontakt med Politiets nettpatrulje, som aldri hadde hørt om noe lignende og rådet meg til ikke å svare eller betale noe. Da gjør jeg som politiet sier, avslutter Hagen.

Journalisten har sett mailutveksling mellom Hagen og en politioverbetjent i Øst politidistrikt.

– Privat bruk heller ikke greit

Men bildebyråsjef Nilsson kan bekrefte at fakturaen er reell.

– Om den konkrete saken kan jeg si at vår agent er tydelig på at selv om bildebruken kanskje ikke er direkte kommersiell, er den heller ikke å anse som et privat innlegg, sier Nilsson til Journalisten.

Om Gunnar Hagens tanke om at folk flest vet lite om bildebruksrett, sier Nilsson:

– Det kan godt være folk er litt forvirret om dette. Vi har ikke endret vår policy i noen stor grad, og følger fremdeles i all hovedsak opp kommersiell bruk uten tillatelse. Men faktum er at privat bruk heller ikke er greit, det er bare noe vi ikke velger å prioritere.

Samarbeidet med det danske copyright-byrået har pågått i halvannet år, men den siste tiden har det blitt sendt ut betydelig færre fakturaer, opplyser Nilsson.

– Det er en policy vi har innført i kjølvannet av korona-krisa. Vi ser mye ulisensiert bruk hos for eksempel sportsklubber, men i en tid der mange av dem sliter stort og nærmest ligger brakk, har vi valgt å ikke følge opp dette nå.