NRK beklager bildebruk i en Dagsrevyen-sending i juni i år.
NRK beklager bildebruk i en Dagsrevyen-sending i juni i år.

NRK beklager bildebruk i Dagsrevyen

Ble klaget inn for PFU.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERING: PFU-sekretariatet opplyser at NRK og Stendi har kommet fram til en minnelig ordning, noe som innebærer at PFU-klagen mot Dagsrevyen blir trukket etter NRKs beklagelse.

***

NRK beklager bildebruk i Dagsrevyen, melder de selv fredag ettermiddag.

Dagsrevyen brukte bilde av nettsiden til omsorgsaktøren Stendi da de omtalte at tre tidligere Stendi-direktører var tiltalt for grov korrupsjon.

På bildet var blant annet to fosterforeldre, og deres fornavn, godt synlig. Paret hadde ingenting med korrupsjonssaken å gjøre.

Journalisten fortalte nylig at NRK ble klaget inn til PFU av Stendi for bildebruken.

Etikkredaktør Per Arne Kalbakk fortalte at NRK ønsket å gå i dialog med Stendi.

I dagens beklagelse står det:

«Bildebruken kunne skape inntrykk av at de to fosterforeldrene hadde noe med kriminalsaken å gjøre. Dette er ikke riktig. Medier skal være varsomme med å bruke bilder i sammenhenger som kan skape et misvisende inntrykk, men i dette tilfellet ble bildet dessverre brukt i en sammenheng som rammet de to fosterforeldrene på en urimelig og uheldig måte.

NRK beklager belastningen den misvisende bildebruken har gitt for Stendi og de to fosterforeldrene.»

Powered by Labrador CMS