Dommen peker blant annet på at bildet framstår som beskåret på radioens nettsider, og mener dette «utelukker muligheten for at dette kan gjøres som en naturlig lenkefunksjon.
Dommen peker blant annet på at bildet framstår som beskåret på radioens nettsider, og mener dette «utelukker muligheten for at dette kan gjøres som en naturlig lenkefunksjon.

Lokalradio dømt til å betale Haugesunds Avis 34.000 kroner etter bildebruk

Fullt medhold til avisa i Oslo tingrett.

Publisert Sist oppdatert

To Haugesund-medier møttes i Oslo tingrett i forrige uke, i en sak om bildebruk på Radio Haugalands nettsider.

Haugesunds Avis mener radiokanalen brukte bildet uten tillatelse fra verken fotograf eller avisa, som hadde kjøpt bildet, og mener også Radio Haugaland over tid har hatt en praksis med urettmessig bilde- og tekstbruk.

Dette har daglig leder i kanalen benektet på det sterkeste, men i den ferske tingrettsdommen er det lokalavisa som får medhold:

«Retten finner sannsynliggjort at Radio Haugaland har lastet ned bildet og gjort det tilgjengelig på deres nettside», står det i dommen.

Utelukker lenkefunksjon

Da han forklarte seg i retten nevnte daglig leder Egil Marthin Solberg i Radio Haugaland at bildet kan ha figurert på nettsidene som resultat av automatisert bilde-embedding via Facebook.

Dette avviser retten. Dommen peker blant annet på at bildet framstår som beskåret på radioens nettsider, og mener dette «utelukker muligheten for at dette kan gjøres som en naturlig lenkefunksjon. Dette forutsetter en nedlasting, redigering og ny tilgjengeliggjøring».

Radio Haugaland dømmes til å betale avisa 9153 kroner for den urettmessige bildebruken, samt 25.000 kroner i sakskostnader.

Håper på endring

– Utfallet er som forventet, men jeg er glad vi har fått en grundig og god dom som er tydelig på at Solberg og Radio Haugaland har opptrådt både i strid med åndsverkloven og god skikk, skriver Haugesunds Avis-redaktør Einar Tho til Journalisten om dommen.

– Retten har ikke trodd på Solbergs bortforklaringer. Jeg mener motparten bevisst har forklart seg usant, og løgn hører verken hjemme i tingretten eller i mediene. Jeg håper Solberg noterer seg dette og endrer sin praksis, både når det gjelder urettmessig publisering av andres bilder, og når det gjelder feilaktig framstilling av Haugesunds Avis og vår virksomhet.

Da Journalisten først omtalte tingrettssaken, uttalte den daglige lederen i Radio Haugaland at lokalavisa i flere år hadde oppkonstruert artikler og kommet med uttalelser for å ramme radioens virksomhet, noe Tho blankt avviste.

Avisredaktøren har tidligere opplyst at de kjører saken også på vegne av fotografen bak bildet, som skal motta hele det tilkjente honoraret.

– Hadde vunnet

Radio Haugalands Egil Marthin Solberg mener på sin side at de kunne ha vist klar dokumentasjon på sin versjon, men at de ble avskåret fra å legge dette fram i retten.

– Jeg er overrasket, men ikke skuffet. Dette er ikke noe vi har brukt mye tid og energi på. Derfor vinner vi uansett, skriver Solberg til Journalisten.

– Dette viser bare hvordan rettssystemet kan manipuleres om man er villig til å bruke nok tid og penger. Hadde vi brukt advokat, tid og penger hadde vi vunnet denne saken lett, men da måtte vi brukt tilsvarende mye penger. Det var jeg ikke villig til å gjøre, fortsetter han.

Solberg mener avisa er den reelle taperen, både når det gjelder omdømme og tids- og pengebruk, og tror saken kommer til å skape problemer for avishuset og redaktøren i mange år framover.

Nå ligger det an til møte mellom Solberg og Tho, skriver Solberg selv.

– Nå som denne saken er ryddet av veien, er det jeg som tar initiativet. Så får vi se om «krigen» eskalerer med nytt søksmål mot avishuset eller om vi blir enige om noe annet.

Powered by Labrador CMS