Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Bilmagasinet Carl's Cars - som strengt tatt ikke er et bilmagasin, men et magasin om mennesker - feirer i mai 20 år. Det gjør de med å slippe to kortfilmer i samarbeid med fotograf Sune Eriksen. De første i en serie på flere, ifølge bladet – som ikke har vært et fysisk magasin på en del år.
Da Carl's Cars ble etablert i Oslo i mai 2001, med redaktør Karl Eirik Haug i spissen som eier og primus motor, var det noe helt nytt. Et magasin som ved første øyekast fremsto som nok et glanset bilblad, men som bak de halvstive permene viste seg å bestå av historier som mikset temaet bil med populærkultur, kunst, musikk, litteratur, mote, humor og mer.
Om bladet aldri ble en økonomisk gullgruve, hadde det mange tilhengere. Og det fikk mange priser, både i Norge og utlandet. Society of Publication Designers kåret dem blant annet til Magazine of the Year i 2006.
På det meste ble bladet solgt i cirka 20 land, men i 2010 var det slutt på papirperioden. Festen har fortsatt, om noe mer sporadisk, i digitale kanaler. På egen nettside og i sosiale medier. Men nå økes publiseringstempoet igjen.
– Siden starten vår for 20 år siden har et pent antall magasiner kopiert oss – noe vi velger å ta som et flott kompliment. Men: om det er noen som eier dette konseptet, er det oss som oppfant det, og derfor skal vi fortsette med vår form for historiefortelling i den retningen vi en gang begynte, skriver redaktør Haug.
– Vi satser nå på å dukke opp på de fleste flater med korte, gode fortellinger som gjerne kan være alt fra nye tanker og skrøner til høyst subjektive sannheter og ytringer, fortsetter han.
Og avslutter med:
– Mye bra er blitt sagt, laget og filmet om bil: vi skal lage de tingene som ikke er sagt og skrevet. Carl's Cars pirker borti historier som ennå ikke er fortalt, fastslår Haug – som i dag kanskje er mest kjent som bilspaltist i D2, Dagens Næringslivs fredagsbilag, hvor han leverer spalten «Mitt kjøretøy».