Klassekampen-redaktør Bjørgulv Braanen. Foto: Birgit Dannenberg
Klassekampen klatrer videre
Opplaget økte med 963 eksemplarer i 2012.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
For sjette år på rad er venstresidas avis blant opplagsvinnerne for dagsaviser. Både opplags- og lesertall økte i 2012. Det gjennomsnittlige dagsopplaget er nå oppe i 16.353. Som er en vekst på 6,3 prosent og 963 eksemplarer. Lesertallet øker med 3000 til 79.000.
– Det er svært turbulente tider i mediebransjen, derfor gleder vi oss spesielt over det sterke resultatet i 2012, sier ansvarlig redaktør Bjørgulv Braanen i en pressemelding. Han forteller at Klassekampen har valgt å satse på fortsatt redaksjonell utvikling og nysatsninger i en tid der mange andre aviser nedbemanner.
– Vi bruker alle tilgjengelige ressurser til redaksjonell utvikling, og fjor opprettet vi både et nytt trondheimskontor og startet et nytt ukentlig musikkmagasin, sier Braanen.
Annonsevekst
Klassekampen fortsetter også veksten i annonseinntektene. I 2012 var veksten på 9 prosent.
– Tilbakemeldingene vi får fra kunder og byråer er at vi de siste er blitt et stadig mer interessant medium å annonsere i. Vi opplever også en større pågang fra bransjer som ikke tradisjonelt har annonsert hos oss, sier Bjørgulv Braanen.
Klassekampens opplag har økt hvert år siden 2000, da opplaget var 6557 eksemplarer.