VGs breakingleder Robert Simsø og Dagbladets redaksjonssjef Hege Varsi fortalte om push-jobbing hos NMD.

Nå tenker VG og Dagbladet på låste telefonskjermer som en egen nyhetsplattform

1,4 millioner enheter mottar pusher fra VG hver dag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi forteller hele nyheten i pushen, i stedet for at folk skal måtte trykke på den eller gå inn på VG.no. Vi mener at det er et selvstendig sted hvor folk kan oppdatere seg på nyheter, uten å gjøre noe mer enn å se på mobilen, sa VGs breakingleder Robert Simsø.

Han deltok i en sesjon under forrige ukes digitale Nordiske Mediedager, og åpnet opp om hvordan VG tenker rundt push-jobbing. Hver dag sender mediehuset ut varsler som når 1,4 millioner enheter.

Bratt stigning

Simsø fortalte også litt om utviklingen i antall pushvarsler som sendes:

I 2017 sendte VG totalt 504 nyhetspusher. I 2020 var tallet 2540, og Simsø anslo at snittet per 2021 er å pushe rundt 10 ganger daglig bare i «nyhetsvarsel»-kategorien.

Og Dagbladet pusher enda oftere.

– Vi pusher i snitt rundt 40 ganger hver dag, fordelt på kategoriene nyhet, sport, kjendis og korona, fortalte redaksjonssjef Hege Varsi under samtalen.

– Vi var litt skeptiske i starten da vi la oss på det nivået, men ut fra tallene ser vi at det er det folk vil ha. Husk at dette er brukere som aktivt har gått inn og huket at for at de vil ha de ulike varslene. Da er lista lav for hva vi pusher, da er interessen der.

Også hos Dagbladet har det formet seg en tanke om at pushvarslene til sammen utgjør en selvstendig oppdateringskanal:

– Vi ser på låst skjerm som en egen nyhetsplattform, sa Varsi.

Feiring i redaksjonen

Redaksjonssjefen kunne fortelle at konkurransen om å være først ute alltid er i gang, og at det «gaules og ropes noe enormt» i Dagbladet-redaksjonen når de slår VG eller resten av mediene med en nyhetspush.

– Vi har til og med snakket om å få på plass en skipsklokke, for å lage litt ekstra lyd, sa Varsi, og fortalte om en bevisst mentalitetsendring rundt breaking news-arbeidet i Dagbladet:

– Det er viktig at jeg som redaksjonssjef også feirer dette, og henter fram reporterne som sitter i breakingstudioet vårt, ikke minst for å bygge kulturen innad i Dagbladet om at dette er veldig viktig arbeid.

– Det har nok vært en tendens til å tenke at de som sitter i breakingstudio driver tankeløst arbeid, at det ikke er dem som leverer Skup-rapporter eller vinner språkpriser. Men for oss er breaking det viktigste akkurat nå, og de som jobber med det må løftes opp så høyt som mulig, sa Varsi.

Powered by Labrador CMS