Radiosjef i NRK, Cathinka Rondan, sier at det kan bli problematisk å ha NRK sine podkaster på tredjepartsplattformer.
Radiosjef i NRK, Cathinka Rondan, sier at det kan bli problematisk å ha NRK sine podkaster på tredjepartsplattformer.

NRK vurderer å droppe podkaster på andre plattformer

Har innført tidlig publisering av podkastepisoder på egne flater. Nå diskuterer de å droppe tredjepart.

Publisert Sist oppdatert

Siden august har man kunnet høre nye podkastepisoder fra NRK én uke tidligere dersom man bruker NRK sine egne flater. Unntaket har vært nyhets- og aktualitetspodkaster.

Dersom man bruker andre avspillere enn NRK sine nettsider og app, vil man nå måtte vente én uke med å få tilgang på nye podkastepisoder. Unntaket er nyhetspodkaster. Det var NRK Beta som først skrev om de endrede publiseringsrutinene.

Ifølge radiosjef Cathinka Rondan er det utviklingen i lydmarkedet og redaksjonelle inngrep fra tredjepart som har vært årsaken til strategiendringen. Nå ønsker NRK å bli mer uavhengig av Apple og andre tredjepartsplattformer.

– For å være en allmennkringkaster er det viktig at NRK har redaksjonell og publisistisk kontroll. En episode av podkasten Juntafil har blant annet blitt gjort utilgjengelig fordi Apple mente programbeskrivelsen hadde støtende innhold. Også NRK-logoen har blitt fjernet når podkastene frontes i tredjepart, slik at man ikke alltid har vært klar over at man hører noe fra NRK, sier Rondan til Journalisten.

Det vitner om en retning i markedet der NRK ikke eier redaksjonelle avgjørelser selv, ifølge Rondan.

Mer bredde

Et annet problem ved å være avhengig av tredjepart er at NRK sitt oppdrag også innebærer å kuratere bredden av innhold, ifølge Rondan.

– Det handler om ulike typer sjangere, og ikke bare det som er mest populært. For kommersielle aktører handler det om det mest populære. Det vil være i konflikt med vårt oppdrag, og den kuratormuligheten er kun mulig på egen plattform, sier hun.

– Planlegger dere å droppe andre plattformer helt og holdent?

– Vi følger hele tiden utviklingen i lydmarkedet og resultatet av tidlig publisering, og så tar vi løpende vurderinger. Vi har ikke konkludert.

Ifølge Rondan er ikke podkastlytteren vant til den nye løsninger, og de ønsker å stimulere på en måtte som ikke skremmer vekk lytteren. Foreløpig kan NRK vise til økte lyttertall i NRK Radio-appen siden august.

– Viktig spørsmål

Rent kortsiktig har tredjepartsplattformer vist seg å være en god løsning for å nå særlig unge målgrupper, sier Rondan.

– Nå har vi en løsning vi mener gir minst mulig plunder og heft for lytteren, sier hun.

– Men bør NRK sine podkaster i det hele tatt være på en tredjepartsplattform?

– Det kan man jo spørre seg. Det er et viktig spørsmål. Slik utviklingen i lydmarkedet har vært, er det noe som fungerer på kort sikt, men som kan bli veldig vanskelig på lang sikt. Om vi i det hele tatt skal være hos tredjepart er noe vi diskuterer.

Powered by Labrador CMS