Direktør for brukerbetaling i Schibsted, Tor Jacobsen, tror kompetanse på å ta betalt for innhold blir en viktig fordel i kampen om podkastlytterne.

Slik skal Schibsted få podkastlytterne til å betale

Massiv markedsføring i egne kanaler og gode profiler er deler av oppskriften.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Fra gratis til abonnement» var tittelen til paneldebatten som gikk av stabelen på Radiodager fredag. Podkastplattformene ligger i hard konkurranse om å skaffe seg de beste profilene, og den siste tiden har flere mediepersonligheter skiftet beite.

Blant andre Radioresepsjonen (nå Papaya), Iselin Guttormsen og Linnea Myhre har alle laget avtaler med nye podkastplattformer som nå skal ta betalt for innholdet.

– Det er flere konsepter som ser dagens lys med abonnementsløsninger, og vi tror innholdet vil bli bedre, sa norgessjef i Podimo, Fride Von Porat, fra scenen.

Profildrevet

Paneldeltakerne under Radiodager var skjønt enige om at markedet har stort potensiale, og at det er profilene som driver det.

Schibsted satser i markedet med plattformen PodMe, og direktør for brukerbetaling i Schibsted, Tor Jacobsen, sier til Journalisten at deres plan fremover vil dreie seg om å ta i bruk kompetansen de allerede har fra å ta betalt for innhold generelt.

Samtidig vil mye handle å ha det beste tilbudet, sier han.

– Vi tror det dreier seg mye om å ha det absolutt beste innholdet. Vi er langsiktige i dette og produktet vil bygges over tid. I tillegg må vi markedsføre og eksponere folk for PodMe og podkastene våre, sier Jacobsen.

– Er det de synergiene som er deres fortrinn?

– Det er en veldig stor fordel. I tillegg er abonnementskompetansen rundt det å finne gode modeller for å ta betalt for innhold. Vi ser også store muligheter med våre mediehus som VG, Aftenposten og Bergens Tidende og alt podkastinnhold her som er en del av dette - dette er virkelig en satsing vi gjør på tvers av hele Schibsted, sier han.

Panelet: Fra venstre Peter Daatland (Aftenposten), Stine Stangenes-Tellefsen (Acast), Fride Von Porat (Podimo), Tor Jacobsen (Schibsted) og podkasterne Iselin Guttormsen og Linnea Myhre.

Å finne balansen på hvor mye av innholdet som er lukket og åpent vil bli viktig, ifølge Jacobsen, og dette er Schibsted vant med fra journalistikken.

Enten man legger ekstraepisoder ut gratis, eller at abonnementet er gratis i begynnelsen, planlegger Schibsted å eksperimentere for å finne ut hva som fungerer.

– Kommer dere å gå til aggressivt ut for å rekruttere flere profiler?

– Nå har vi fått veldig mange gode profiler. Og det kommer flere profiler i løpet av høsten og våren, og så kommer vi til å jobbe kontinuerlig med å styrke produktet. Vi skal ha knallbra innhold med de beste profilene og ha bredt innholdsunivers, sier Jacobsen.

Heftig kritikk

Blant paneldeltakerne var også to av de bærende profilene i henholdsvis Podimo og PodMe, Iselin Guttormsen og Linnea Myhre. De kunne fortelle om at overgangen til abonnementsløsning ikke nødvendigvis har falt i god jord hos alle lytterne deres.

– Jeg fikk ganske heftig kritikk. Folk er litt såra, og det skjønner jeg. Det har vært gratis og plutselig må man betale. G-punktet er jo en slags folkeopplysning som man nå må betale for, sa Guttormsen.

Hun understreket likevel at hun nå har mulighet til å fokusere på innhold, og ikke alltid ha fokus på å skaffe den største kjendisen for å tjene penger på annonser.

Linnea Myhre hadde på sin side fått lite kritikk, men mente selv at det kanskje handler om tonen hun har i offentligheten.

– Noen opplever nok at de er venner og at det vennskapet plutselig rives bort, men det koster masse tid og energi å lage podkast. Vi er i en ny fase som man må akseptere, og dette handler ikke om at vi har lyst på penger, sa Myhre fra scenen.

Powered by Labrador CMS