Ulrika Hyllert i Journalistforbundet i Sverige forteller om en bransje som nå har for få journalister. Foto: Tor Johnsson
Ulrika Hyllert i Journalistforbundet i Sverige forteller om en bransje som nå har for få journalister. Foto: Tor Johnsson

Svenske medier sliter med å skaffe vikarer

– Bransjen har fått det den fortjener.

Publisert

Svenske mediehus utenfor Stockholm sliter med å skaffe nok vikarer. Det forteller Ulrika Hyllert, nestleder i Journalistforbundet, som er journalistenes fagforening i Sverige.

Journalisten snakker med henne på telefon like etter at hun har holdt et foredrag for nystartede journaliststudenter.

– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle si til dem at det nå finnes mulighet til å få jobb hvis man er villig til å flytte ut av Stockholm. Selv om det fortsatt er mørkt i mediebransjen, finnes det håp.

Hyllert sier at det har vært færre søkere til journalistutdanningene på høgskoler og universiteter de fire siste årene, som tradisjonelt har hatt mange søkere med gode karakterer.

I Sverige har de også toårige folkehøgskoler som utdanner journalister. Flere av disse har ikke hatt nok søkere til å tilby utdannelsen, forteller Hyllert.

Mistet motivasjon

Hun tror færre utdanner seg til journalister og ønsker å jobbe som vikarer fordi de har mistet motivasjonen.

– Mange har sett at dette ikke er en bransje for framtida, sier Hyllert.

Det har alltid vært en vanskelig bransje å få jobb i, men tidligere visste folk at hvis de bare jobbet hardt og var flinke, ville de gå bra til slutt, ifølge Hyllert.

– Jeg tror mange har gitt opp etter at så mange har blitt sagt opp i mediehusene. Bransjen har fått det den fortjener, sier hun.

Går til kommunikasjon

Den svenske mediebransjen har som den norske hatt dårlige år, der redaksjonene har nedbemannet. Hun mener mediehusene behøver en bedre personalpolitikk med bedre vilkår for å få et bedre rykte igjen.

– De har ikke trengt å tenke på dette tidligere fordi folk har ønsket å jobbe i mediebransjen uansett.

Hun sier at mange nyutdannede har tatt seg jobber i kommunikasjonsbransjen fordi de ikke har sett noe framtid i pressen, men også at journalister selv har sagt opp fordi arbeidshverdagen har blitt for tøff.

Det er også noen faste stillinger som ikke blir besatt ute i distriktet, fordi de ikke har hatt kompetente nok søkere, ifølge Hyllert.

– Blitt verre de siste årene

Christina Ågren, sjef for lokale nyheter og minoriteter i SVT, sier at det har blitt færre som søker på jobbene som utlyses ved lokalkontorene til SVT.

– Dette er et problem for hele bransjen, ikke bare for SVT, sier hun til Journalisten på telefon.

Ågren sier at situasjonen er ikke så ille at de ikke får ansatt noen, men at de har færre og mindre kompetente søkere enn tidligere.

– Det har lenge vært vanskelig å finne journalister utenfor de store byene, men det har blitt verre de siste årene.

Hun mener at dette blant annet er en del av en større samfunnsutvikling, der det er vanskelig å rekruttere kompetente folk til mange yrker utenfor de store byene. Hun nevner Jemtland og Blekinge som eksempler på slike områder.

Hun tror årsaken også kan være at mediebransjen er tøff å jobbe i, i tillegg til at journalistrollen har blitt svekket.

– Tidligere var det mange som ville bli journalister for å gjøre samfunnet bedre. I dag er det mange andre måter man kan uttrykke seg på gjennom forskjellige medier, som gjør at kanskje færre søker på journalistjobber, sier hun.

– Vi har en jobb å gjøre for å vise verdien av journalistikken, fortsetter hun.

– Alltid behov for gode journalister

Hun sier at SVT ikke har nedbemannet de siste årene, i motsetning til lokalaviser rundt om i landet som har slitt økonomisk.

SVT er et mediehus som ansetter mange journalister. I nyhetsdivisjonen, som består av lokalnyheter, riksnyheter og sporten, ansettes noen hver uke, ifølge Ågren.

– Ser du muligheter i bransjen?

– Ja, hvis man opprettholder respekten for journalistyrket, og gjør forskjell i folks liv, tror jeg det finnes et stort behov for journalister i framtiden.

– Jeg er urolig for vi avskrekker mange med at all negativ snakk om mediebransjen, der man hele tiden snakker om hvor tøft det er. Gode journalister vil det alltid være behov for, avslutter hun.