Redaktør Per-Ivar Nikolaisen og daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter har startet en folkefinansieringskampanje.
Arkivfoto: Marte Vike Arnesen
Ber folk om å donere penger for å lønne frilansere som lager koronajournalistikk
Shifter med folkefinansieringskampanje.
Mandag kveld la nettavisa Shifter ut en folkefinansieringskampanje. Tirsdag ettermiddag har de fått inn over 60.000 kroner.
– Det er helt fantastisk, sier daglig leder og journalist Lucas H. Weldeghebriel.
Shifter er en nettavis som skriver om oppstartsbedrifter. Som andre mediebedrifter, merker nettavisa annonsefallet som følge av koronakrisa.
Det har også vært færre som har tegnet abonnement den siste tiden fordi Shifter har valgt å la alt stoff om korona ligge åpent for leserne, sier Weldeghebriel.
Vil kjøpe inn frilansstoff
For å kunne kjøpe inn saker om korona fra frilansere, samtidig som de ville hjelpe frilansere som står uten inntekt, lanserte de folkefinansieringskampanjen. Pengene de får inn skal brukes på å lønne frilansere.
Det er selvsagt positivt for Shifter selv, men Weldeghebriel mener det også er et lite bidrag for å holde økonomien i gang.
– Vi må ikke slutte å handle. Hvis man gjør det, stopper alt opp. Nå kan vi kjøpe fra frilansere, hjelpe dem med deres økonomi, sånn at de kan kjøpe andre ting, sier han.
– Det ser ut som folk synes det er en god ide å donere penger. Det viser viktigheten av å være i dialog med leserne sine, at man ikke er distansert fra dem. Det blir mer som et «community», enn en tilfeldig nettside man er innom.
– En gave
Weldeghebriel sier at Shifter er smittet av innstillingen mange oppstartsbedrifter er nødt til å ha til vanlig i sine uforutsigbare og usikre jobber.
– Vi ser bare muligheter nå, og hvordan dette kan være en gave som gjør at Shifter kan bli enda bedre, sier han.
– De som kommer styrket ut av krisen, er de som klarer å se mulighetene i den. Nå er det ikke tiden for å stå med lua i hånda, bli paralysert og vente på at staten skal hjelpe deg, sier han videre.
Han er likevel tydelig på at han skjønner at denne krisa ikke er en enkel situasjon og at mange har det tøft.
– Noen må permittere, men jeg vil oppfordre alle til å prøve å se etter andre muligheter først. Det er ikke enkelt, men det er mulig å få til, sier han.
Weldeghebriel sier at Shifter ennå ikke har vurdert permitteringer av ansatte. De har i utgangspunktet en ganske god økonomi, og prøver å begrense utgiftene så langt det går.
– Vi er ikke så bekymret akkurat nå. Vi har litt rom for å finne løsninger, sier han.
NB. Denne artikkelen er redigert. I den første versjonen kom det ikke fram at abonnementssalget hadde gått dårligere fordi Shifter hadde valgt å åpne saker om korona. Det kom heller ikke godt nok fram at dette ikke er en ny, alternativ inntektskilde for Shifter, men penger som skal gå rett til frilanserne.