Arne Reginiussen i Nidaros, Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten og Svend Arne Vee i Firdaposten forklarer hvordan de vurderer hvilke saker som skal være gratis og hvilke som skal være lukket.
Arne Reginiussen i Nidaros, Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten og Svend Arne Vee i Firdaposten forklarer hvordan de vurderer hvilke saker som skal være gratis og hvilke som skal være lukket.

– Man skal ikke gå glipp av vesentlig informasjon fordi man ikke abonnerer på en avis

Både Firdaposten og Sunnmørsposten «lukker» færre saker i sin korondadekning.

Publisert

Flere internasjonale medier lar all journalistikk om korona være gratis, blant andre amerikanske New York Times og svenske Dagens Nyheter. Alt på Aftenposten Junior ligger også åpent for alle på grunn av koronakrisa.

I Norge er mye åpent via NRK og de andre store, nasjonale nyhetsnettstedene. På lokalt nivå er avisene fortsatt den viktigste leverandøren av nyheter, så Journalisten har spurt tre redaktører hvordan de vurderer om de skal ha lukkede eller åpne saker om korona.

– Man skal ikke gå glipp av vesentlig informasjon fordi man ikke abonnerer på en avis, sier Svend Arne Vee, ansvarlig redaktør i Amedia-avisen Firdaposten.

Avisa åpner flere saker enn før på grunn av koronakrisa, forteller han.

– Går rett på bunnlinja

Firdaposten har et lokalt koronastudio, i tillegg til det nasjonale studioet som drives av Nettavisen, som også er en del av det samme konsernet.

Svend Arne Vee, ansvarlig redaktør i Firdaposten.
Svend Arne Vee, ansvarlig redaktør i Firdaposten.

Det betyr ikke at alt stoff om korona er gratis. De «plusser» for eksempel saker som har et større personfokus. Vee sier det gjelder å finne den riktige balansen mellom åpne og lukkede saker. De vil at folk skal lese journalistikken, men på samme tid skal avisa overleve korona.

– Vi kan ikke svekke oss mer enn nødvendig. Det går rett på bunnlinja, og det er ikke akkurat gull og grønne skoger fra før, sier han.

Vee anslår at Firdaposten i disse dager lager 70 prosent koronastoff. Han har tro på at avisene også må lage journalistikk om andre ting enn det altoppslukende viruset og dets konsekvenser.

– Jeg tror at i slike situasjoner vil folk søke etter normaliteten. De vil gjerne ha bekreftet at livet og verden går videre. Vi må ha annet stoff også, for folks mentalhygiene.

Prioriterer å svare leserne

Også i Sunnmørsposten ligger flere saker ute åpent enn vanlig. Når Journalisten snakker med ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg på mandag ettermiddag, sier hun at avisa på det tidspunktet har cirka 60 prosent åpne saker liggende ute.

Vanligvis er det omtrent 40 prosent som er det, forteller hun.

De «plusser» for eksempel saker som handler om konsekvensene viruset har for næringsliv og kultur.

Hanna Relling Berg skal lede redaktørforeningen.
Hanna Relling Berg skal lede redaktørforeningen.

Sunnmørsposten har også et livestudio som er gratis for alle. Her deler de saker og svarer på spørsmål som leserne har. Når de har funnet svar på spørsmålene, hender det at det blir en sak ut av det også.

Berg sier at dette arbeidet er en prioritet for redaksjonen og at studioet er blitt oppbemannet.

– Det kommer inn mange lokale spørsmål. Avisene fyller nå en viktig rolle som informasjonssentraler ved å svare på spørsmål som folk er opptatt av, sier hun.

I den relativt ferske Trondheims-avisa Nidaros har ikke koronaviruset endret stort på praksisen for hva som åpnes eller lukkes.

– Aviser koster penger

Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen sier at de ikke gjør noen andre vurderinger med koronastoffet i forhold til andre nyheter. De har et nyhetsstudio som er åpent for alle, med fellesnyheter og reine nyhetsoppdateringer.

Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør i Nidaros.
Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør i Nidaros.

Egne saker som journalistene har brukt mer tid på, blir ofte lagt bak betalingsmur. Men dette blir vurdert fra sak til sak, sier Reginiussen.

Han er tydelig på at de ikke kan legge ut alt gratis, siden de også trenger inntekter for å lage journalistikk.

– Det er ikke noe nytt at aviser koster penger. Selv om det er krise, trenger mediebransjen også å opprettholde sine inntekter. Det er for tiden store utfordringer på annonsesiden, og de som jobber her skal tross alt ha betalt.

Han legger til at et avisabonnement ikke koster så mye hvis man ønsker å lese avisa en kort periode.