Kristin Skogen Lund presenterte i dag Schibsted-resultatene for første kvartal 2020.
Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Schibsted varsler massive kostnadskutt
Skal spare 500 millioner kroner.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Kvartalstallene som Schibsted presenterte i dag, viser kraftig fall i annonseinntektene. Den pågående koronaepidemien får mye av skylda.
Nå tar selskapet grep, og varsler at det skal kuttes 500 millioner kroner i mediedivisjonen News Media. Det vil ramme avisene VG, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og E24.
Kuttene skal gjennomføres i løpet av andre halvvår 2020 og 2021.
– News Media har satt trafikkrekorder de siste ukene, men opplever et betydelig fall i annonseinntektene, delvis kompensert av god vekst i digitale abonnement. Annonseresultatene var ganske stabile i Norge sammenlignet med i fjor, frem til midten av mars, mens Sverige var fremdeles påvirket av den regulatoriske innstramningen av spillindustrien som ble innført tidlig i andre kvartal 2019, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund i dagens børsmelding.
Driftsresultat for første kvartal (EBITDA), hvis vi holder det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta utenfor, endte på 285 millioner kroner. Som er 133 millioner svakere enn på samme tidspunkt i fjor. En nedgang på 32 prosent.