Kristin Skogen Lund presenterte i dag Schibsted-resultatene for første kvartal 2020.

Schibsted varsler massive kostnadskutt

Skal spare 500 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kvartalstallene som Schibsted presenterte i dag, viser kraftig fall i annonseinntektene. Den pågående koronaepidemien får mye av skylda.

Nå tar selskapet grep, og varsler at det skal kuttes 500 millioner kroner i mediedivisjonen News Media. Det vil ramme avisene VG, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og E24.

Kuttene skal gjennomføres i løpet av andre halvvår 2020 og 2021.

– News Media har satt trafikkrekorder de siste ukene, men opplever et betydelig fall i annonseinntektene, delvis kompensert av god vekst i digitale abonnement. Annonseresultatene var ganske stabile i Norge sammenlignet med i fjor, frem til midten av mars, mens Sverige var fremdeles påvirket av den regulatoriske innstramningen av spillindustrien som ble innført tidlig i andre kvartal 2019, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund i dagens børsmelding.

Driftsresultat for første kvartal (EBITDA), hvis vi holder det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta utenfor, endte på 285 millioner kroner. Som er 133 millioner svakere enn på samme tidspunkt i fjor. En nedgang på 32 prosent.

Powered by Labrador CMS