Ansvarlig redaktør i United.no, Dag Langerød, er takknemlig for lojale lesere.

Manchester United

United.no har over 100 millioner sidevisninger i året

– Vi er så heldige at vi har lojale lesere, sier ansvarlig redaktør Dag Langerød.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En vanlig dag er mellom 40.000 og 80.000 mennesker inne på nettavisen United.no.

I måleverktøyet Kilkaya, som mange fagpressepublikasjoner bruker, er ofte nettavisen helt i toppen både når det gjelder sidevisninger og unike brukere.

Hemmeligheten: Lojale lesere og integritet, ifølge ansvarlig redaktør Dag Langerød.

Lojale brukere

United.no er drevet av Manchester United sin skandinaviske supporterklubb, en supporterklubb som ifølge ansvarlig redaktør Dag Langerød er den største i verden.

Han har fire faste journalister i stallen, som leverer nyheter til 47.000 klubbmedlemmer, og alle andre som er interessert i saker om den engelske fotballklubben.

– Vi har hyppige oppdateringer, nyhetene kommer raskt og vi har innsikt. Når folk blir vant til det skaper man forventninger, og da kommer man til oss for å lese om Manchester United, sier Langerød om de gode tallene.

United.no har som mål å være først i Norge, og nummer to i verden, på nyheter om Manchester United, forteller han. Det er ikke nødvendigvis enkelt når man konkurrer med alle andre sportsredaksjoner for nyheter om et av verdens største varemerker.

– Men vi er så heldige at vi har lojale lesere som faktisk er United-supportere. Og så er vi kanskje litt mindre tabloide enn en del andre norske medier. Det kan vi tillate oss, og jeg tror vi tjener på den integriteten. Utgangspunktet vårt er at man kommer lenger med innsikt og integritet enn klikkjag, sier Langerød.

Vil aldri opp i PFU

Å være journalist i United.no er unektelig annerledes enn å være journalist i en vanlig norsk redaksjon, sier Langerød.

Supporterklubben og nettavisen er finansiert av medlemskontingent, salg av supporterutstyr og arrangerte fotballturer, og det gir presseetiske utfordringer man må være bevisst på, ifølge redaktøren.

Supporterklubben for Manchester United gir også ut bladet United-supporteren seks ganger i løpet av sesongen.

– Vi har diskutert det veldig mye. Vi er både kommersielle og redaksjonelle, og de som jobber kommersielt lurer ofte på hvordan man skal få ut ting på United.no. Men vi tar ingen sjanser, og jeg skal ikke én eneste gang i PFU, sier Langerød.

United.no er medlem av Fagpressen og følger Vær varsom-plakaten, sier han, og han er enormt glad for at styreleder i klubben er enig i at redaksjonen skal være skilt fra det kommersielle.

– Det betyr også mye for journalistene våre å være uavhengige, og vi snakker mye om det i redaksjonen.

Komplisert kildearbeid

Langerød kom til United.no fra jobb som sportsjournalist i Nettavisen, og forteller at kildearbeidet er veldig annerledes når man dekker en utenlandsk klubb fra Norge, og ikke minst dyrere.

– Vi er nødt til å reise over mye, og det blir mer komplisert, rett og slett, sier han.

De siste årene har det gått dårlig for Manchester United. Da er det godt med plakater fra storhetstiden på kontoret.

I Norge er det normalt for klubbrepresentanter, agenter og spillere å takke ja til en kaffekopp, eller et intervju, men i England er det nå blitt uaktuelt, sier Langerød.

– Dessverre ser vi også at aktuelle intervjuobjekter krever penger for å stille opp. Kildearbeidet er fortsatt grunnleggende det samme som i Norge, men det er mye vanskeligere å komme inn. Kjente man noen i Solskjærs treningsapparat og de fikk sparken, så forsvinner kilden rett ut.

Som norsk nettavis som stiller bak Sky Sports og BBC i køen, må man dermed se etter alternative ruter inn. Langerød trekker frem et eksempel fra da spilleren Robin Van Persie signerte for Manchester United. Han snakket kun med utvalgte medier, men United.no lyktes å komme i kontakt med faren.

– Han sa ja, og jeg dro til ham klokka ett på dagen, og kom hjem igjen rundt klokka to på natta. Det handler om tillit og at folk kan stole på deg, sier han.

Tiktok og Snapchat

Foruten nettsiden gir supporterklubben ut medlemsbladet United-supporteren og to podkaster. Langerød forteller at de fremover skal ha mer lyd, mer video og flere sosiale medier.

– Å møte unge papirlesere er ikke lett, og vi ser at gjennomsnittsalderen har gått opp. Så det må tas grep.

– Vi trenger å plukke opp unge, som konsumerer medier på en helt annen måte. Det trengs for at man skal fortsette å kunne drive, også i fremtiden, avslutter redaktøren.

Powered by Labrador CMS