Markedssjef Gregor Falkner i Dag og Tid har tro på at ny teknologi kan hjelpe de konsernuavhengige mediene.

Ny teknologi gjør det mulig å lykkes utenfor konsern

Det mener markedssjefen i Dag og Tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg tror ikke det i dag er mulig for mindre mediehus å klare seg alene. Man må inngå samarbeid eller være med i konsern. Ikke fordi man skal få noen ensretting av innhold, langt ifra, men da har man verktøyene for å lykkes med digital transformasjon, uttalte konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til Journalisten torsdag.

Markedssjef Gregor Falkner i Dag og Tid har et annet syn på saken.

– Tvert imot gjør ny teknologi, sammen med flinke og engasjerte ansatte, det mulig for oss å konkurrere utenfor konsernene, sier han til egen avis.

Dag og Tid var en av opplagsvinnerne da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte de offisielle opplagstallene onsdag. Nynorskavisen økte opplaget med 436 eksemplarer fra første til andre halvår 2020. Og sammenligner vi 2020 med foregående år, har avisen en opplagsøkning på syv prosent.

– De digitale satsingene våre – lydavisen og nå fra nyttår podkasten – bidrar til større interesse for avisen, sier Falkner.

Antall papiravisabonnenter holder seg stabilt for Dag og Tid, mens antall digitalabonnenter øker. Det gjør også antall abonnenter som kombinerer papir og digital, opplyser markedssjefen.

Falkner trekker fram ny teknologi som kan automatisere oppgaver som tidligere måtte gjøres manuelt, og bedre redaksjonelle systemer, som to viktige årsaker til fremgangen.

Powered by Labrador CMS