Kristoffer Egeberg fra hans metodepresentasjon på Skup. Foto: Martin Huseby Jensen
Kristoffers favorittsøkesteder på nett
Vi ba årets Skup-vinner sette sammen en liste over de beste søketjenestene han vet om. Sjekk listen under
Journalisten har også publisert et lengre intervju med Kristoffer Egeberg. Det kan du lese her.
BBC-researcher Paul Myers er en av mine største inspirasjonskilder når det gjelder nettsøk og research. Han har hjemmesiden http://researchclinic.net/ der du finner det siste innen tips, triks og geniale verktøy. Start der!
Google er temmelig grenseløst. Utnytt mulighetene med søkeparametre som source:, site:, inurl:, AROUND, intitle:, filetype: osv. Alt for mange begrenser seg til å bare bruke AND eller OR.
En helt annerledes søk finnes hos http://www.dmoz.org/, hvor internett er delt opp etter kategorier og tema.
Google bildesøk blir stadig bedre. Last opp bilder for å finne originalkilden. Søk i ansikter, og søk med fargefiltre og ulike tidsavgrensninger.
En favoritt er WaybackMachine hos https://archive.org/ som fungerer som en tidsmaskin på internett der du finner hjemmesider slik de var - da de var - selv om de for lengst er forsvunnet eller forandret.
LinkedIn og Facebook har begge gode søk, men det geniale graph-søket til Facebook er borte. Kan imidlertid nås med litt kløkt og tips fra Myers hjemmeside:http://researchclinic.net/graph.html
Twitter har også et avansert søk: https://twitter.com/search-advanced
I min sak ble den geniale båtspottersida http://www.marinetraffic.com/ viktig. Søk opp og finn skipet du leter etter, og følg det på kartet, minutt for minutt …
Den europeiske sjøfartsdatabasen http://www.equasis.org er gratis og inneholder informasjon og registreringer fra stadig flere av verdens skipsregistre.
Nesten alle land har sin versjon av http://www.brreg.no/ og http://www.proff.no/. I Storbritannia heter det feks. Companies House og Company Check.
Vær kreativ når du søker. Og spar på alt. Du vet aldri når epostadressen eller kallenavnet du fant ett sted, dukker opp i en annen sammenheng som får alle puslebitene til å passe. Og nå begynner det å komme masse spennende verktøy for å søke geografisk etter sosiale meldinger …