Faren til Martin Ødegaard (bildet) har klaget inn VG til PFU. Her er sønnen i aksjon for Norge i kamp mot Romania i fjor høst.
Faren til Martin Ødegaard (bildet) har klaget inn VG til PFU. Her er sønnen i aksjon for Norge i kamp mot Romania i fjor høst.

Ødegaards far klager VG inn for PFU: «Har nå krysset grensen for hva vi kan akseptere»

Steiro: – VG står fullt og helt bak de publiserte artiklene.

Publisert

Hans Erik Ødegaard, far til den kjente fotballspilleren Martin Ødegaard, klager inn VG til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Journalisten har sett klagen i sin helhet. Martin Ødegaard har også gitt sitt samtykke til at faren sender klage på vegne av dem begge to.

Hans Erik Ødegaard er kritisk til VGs artikler om hva som skal ha skjedd i tida før sønnen signerte for Real Madrid i 2015. I artiklene settes det blant annet søkelys på hvilke avtaler faren selv inngikk med storklubben.

Dekningen var en del av sakene som VG skrev etter å ha fått tilgang på de såkalte Football Leaks-dokumentene.

– Krysset grensen

«VG har nå krysset grensen for hva vi kan akseptere – og for mange ganger», skriver Ødegaard i sin klage til PFU.

Han skriver videre at VG indikerer at «det er brutt lovverk og unndratt seg skatt. Dette er ikke greit, og jeg må derfor reagere».

Han klager inn seks saker, blant annet disse:

Se VGs tilsvar lengre ned i artikkelen.

Hans Erik Ødegaard (t.v) er her på tribunen på Ullevål stadion under en treningskamp mellom Vålerenga og Real Madrid i 2015. Fotballagent Tore Pedersen til høyre i bildet.
Hans Erik Ødegaard (t.v) er her på tribunen på Ullevål stadion under en treningskamp mellom Vålerenga og Real Madrid i 2015. Fotballagent Tore Pedersen til høyre i bildet.

E-post-lekkasjer

Football Leaks startet med lekkasjer av interne e-poster og kontrakter på en nettside i september 2015. I januar 2016 kom det tyske magasinet Der Spiegel i kontakt med kilden(e) bak lekkasjene, «John», og fikk tilgang til enorme mengder dokumenter som ennå ikke var lekket.

Dokumentene ble delt gjennom European Investigative Collaboration (EIC), som VG er en del av.

Avisa fikk da tilgang på interne dokumenter, ulike kontrakter og e-postkorrespondanse knyttet til Martin Ødegaards overgang fra Strømsgodset til Real Madrid tilbake i 2015.

De fikk også Hans Erik Ødegaards trenerkontrakt med barnelaget til den samme klubben, som de skrev at hadde en verdi på 30 millioner norske kroner.

Mener VG har faktafeil

Hans Erik Ødegaard klager nå inn artikler som VG publiserte fra september 2019 til januar 2020.

Han mener avisa har brutt Vær varsom-plakaten (VVP) på flere punkter. Han mener blant annet at VG har flere faktafeil i flere artikler, og dermed bryter med 3.2 i VVP.

Det Ødegaard reagerer mest på er at VG skal ha publisert et bilde der barn han trente i Real Madrid vises. Ifølge klagen har avisa også skrevet navnene på disse barna. I dag er ikke dette bildet i nettsaken han viser til (se mer om dette lengre ned i saken).

Han mener også at VGs dekning gir et skjevt og begrenset bilde hva som skjedde ved Real Madrid-overgangen, og at avisa mistenkeliggjør dem.

Ville ikke kommentere

Ødegaard påpeker tidlig i sin klage at VG tok kontakt med ham for å høre om han ville kommentere sakene før de ble publisert, men at han takket nei.

I klagen skriver at han at han de siste fem årene av prinsipp ikke har kommentert saker der sønnen blir omtalt, fordi han blant annet ikke vil skape et større medietrykk rundt sønnen. Han mener medietrykket allerede er for stort.

Han skriver at han ikke har gjort noen unntak i disse sakene, og at det er enda mindre grunn til å kommentere VGs saker, i og med at det er snakk om «private og konfidensielle opplysninger».

Vil svare direkte til PFU

Journalisten har bedt VG om å kommentere kritikken og påstandene som Ødegaard kommer med. Sjefredaktør Gard Steiro skriver dette i en sms:

– VG står fullt og helt bak de publiserte artiklene. Vi skal svare på alle klagepunkter. Det gjør vi som alltid direkte til PFU.

Han forklarer videre at sakene er en del av Football Leaks, og at VG sammen med andre anerkjente europeiske mediehus har rettet søkelys mot «en milliardindustri som i urovekkende grad har operert i det skjulte».

VG-sjef Gard Steiro ved PFU-behandlingen av Dansevideo-saken i fjor.
VG-sjef Gard Steiro ved PFU-behandlingen av Dansevideo-saken i fjor.

– Våre avsløringer har vist det er nødvendig å drive mer kritisk journalistikk rundt overganger og bindinger i internasjonal idrett, skriver han videre.

Steiro legger til at Ødegaard-familien fikk tilbud om å kommentere dokumentene som angikk dem, noe de ikke benyttet seg av.

– Det er naturligvis deres rett å heller klage til PFU enn å svare på VGs spørsmål, selv om vi hadde foretrukket at de benyttet anledningen til å bidra til mer åpenhet. Utover dette følger VG vårt prinsipp om ikke å forhåndsprosedere PFU-saker, skriver VG-sjefen til slutt.

Rettet feil

I klagen ramser Ødegaard opp flere feil han mener VG har i sine artikler. En av dem er at VG skreiv at fotballagent Tore Pedersen var med på en rundreise i Europa for å besøke fotballklubber.

Ødegaard påpeker i klagen at Pedersen bare var med til Madrid og ikke andre europeiske byer.

VG har rettet dette i saken «Ødegaard-overgangen: omstridt skattegrep kan ha kostet Real Madrid millioner». Den ble først publisert 20. desember 2019, men korrigert 17. februar 2020.

De har også registrert rettelsen i VGs rettelseslogg.

Vil ikke svare

I klagen skriver Ødegaard at det han er mest kritisk til, er at VG skal ha publisert et bilde som viser noen av barna han har trent i Madrid. I klagen skriver han at dette gjelder nettartikkelen som ble publisert 9. september 2019.

I dagens versjon av denne artikkelen er det ingen bilde som viser barn. I teksten er det derimot en lenke til Real Madrids hjemmesider, som viser profilbilder og navn på barn på laget Alevín B.

Journalisten har spurt VGs sjefredaktør Gard Steiro om bildet har blitt slettet, men han vil ikke si noe mer om saken enn det han allerede har uttalt i sms-en.

VG har oppdatert saken flere ganger, ifølge tjenesten Wayback machine, senest 13. februar i år, som det også står på artikkelen. Denne tjenesten viser dog ikke bildene i saken.

Så langt Journalisten kan se, har ikke VG registrert noen rettelse i avisas rettelogg.

Journalisten har også vært i kontakt med Hans Erik Ødegaard for å dobbeltsjekke at det har vært et bilde med barn i artikkelen, som han skriver i sin klage. Han vil heller ikke avkrefte eller bekrefte dette, og viser til prinsippet om at han ikke kommenterer på saker i mediene.

Ødegaard vil derfor heller ikke kommentere ytterligere på hele denne saken som handler om hans PFU-klage mot VG.

Oppe i PFU tidligst i juni

Ingrid Nergården Jortveit i PFUs sekretariat opplyser at det nå pågår en tilsvarsrunde mellom klager Hans Erik Ødegaard og VG. Det betyr at VG svarer på klagen mot dem, og at Ødegaard kan svare på VGs tilsvar, som VG igjen kan svare på.

Når denne runden er ferdig, vil saken bli behandlet av Pressens Faglige Utvalg. Dato er ennå ikke bestemt, siden tilsvarsrunden ikke er ferdig, opplyser Jortveit. Hun sier at det tidligst blir ved PFU-møtet i juni.

Powered by Labrador CMS