Faktisk.no samlet på Pressens Hus. Bak f.v. Geir Molnes, Pernille Johnsen, Morten Langfeldt Dahlback og Eva Akerbæk. Foran f.v. Ina-Kristin Lindin, Dea Hovet, Silje Sjursen Skiphamn, Nicolai Delebekk og redaktør Kristoffer Egeberg.Foto: Morgane Fauconnier
Faktisk.no med nytt design for å få frem nyanser og forbehold
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Når vi først skal gjøre et steg, så gjør vi det fullstendig. Vi får et helt nytt design som legger vekt på lesbarhet, sier redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg, til Journalisten.
Faktisk.no har fått nytt kontor på Pressens hus, nye ansatte, og i dag lanserer de sin nye moderne nettside.
– Målet med de nye nettsideneer at de skal bidra til at vi når ut til flere med fakta, at vi får fram personligheten vår tydeligere og at vi sitter igjen med en bærekraftig publiseringsløsning som er rigget for fremtiden, sier Egeberg.
Dropper fargeskala
Siden de startet opp i 2017 har Faktisk.no vært kjent for å bruke en fargeskala tilknyttet sakene som et virkemiddel for å få lesernes oppmerksomhet.
Skalaen går fra rød (Faktisk helt feil) til grønn (Faktisk helt sant).
Men dette har ført til at fargeskalaen ofte har fått mer oppmerksomhet for fargen enn om for faktaene i saken. Nå dropper Faktisk både skalaen og fargene.
– Fargeskalaen var veldig nyttig i oppstartsfasen. Nå som vi er etablert vil vi ta journalistikk og det visuelle et steg videre, sier han.
Skalaen gjorde at mange hoppet av før de fikk lest sakens innhold, mener Egeberg. Nå håper han at folk faktisk vil lese de nyansene og forbeholdene som redaksjonen jobber for å få frem.
– Det er ikke alltid to streker under svaret, de aller fleste svarene er langt mer komplekse enn det, sier han.
Annonse
Nettside med visuelt preg
I starten var ikke Faktisk-nettsiden ment som noen nettavis. De har alltid vært basert på embed-løsning: at alle medier kan bruke deres innhold gratis.
– Opplysningene skal finnes der du er vant til å få nyheter, uten å måtte oppsøke oss. De som trenger faktasjekk mest er ikke alltid de som søker etter det, sier Egeberg.
Egeberg er fornøyd med at redaksjonen kan tilby alt av innhold gratis.
– Det viktigste er at folk får med seg sannheten. Falske nyheter kan spre seg ekstremt langt før noen rekker å faktasjekke dem, sier han.
Redaktøren håper nettsiden vil skille seg ut. Samtidig skal den fortsatt være annonsefri, og ha et moderne og visuelt preg. Samtidig skal redaksjonen ha nyhetstrykk.
– Lesbarheten er bedre med behagelig font, litt mer luft, og vesentlig mindre farger slik at øynene kan hvile fra de ganske lange sakene, sier han om den nye nettsiden, som de har utviklet sammen med det norske designbyrået Behalf.