Medieforsker Tellef Solbakk Raabe ser med spenning på utviklingen rundt Schibsted News Media.
Foto: Terje Borud / Kantar
Dette tror medieforskeren at Schibsted-grepet kan bety
Andres erfaringer fra stiftelseseierskap er veldig positive, påpeker Tellef S. Raabe.
– Det som er gøy med å forske på mediebransjen, er at det aldri står stille, sier medieforsker Tellef Solbakk Raabe til Journalisten.
Han kommenterer mandag morgen-nyheten om at Stiftelsen Tinius vil kjøpe Schibsted News Media, og ta selskapet av børs.
– Dette er en veldig spennende nyhet, som jeg må innrømme kom overraskende på. Oppmerksomheten i markedet har jo vært rettet mot Viaplay-oppkjøp og Adevinta-nedsalg de siste månedene. Jeg tror ikke så mange forutså at dette skulle skje i tillegg, sier Raabe.
– Kan bety langsiktighet
Men stiftelseseierskap er ikke helt uvanlig for mediebedrifter, påpeker Raabe, og nevner både norske Amedia, som har vært stiftelseseid siden 2016, og britiske The Guardian.
– Erfaringene derfra er i det store veldig positive. Det skal sies at Amedia absolutt driftes som et kommersielt konsern, med krav til positiv bunnlinje, men stiftelseseierskap kan bety en veldig langsiktighet i avgjørelser og et fokus på at det journalistiske oppdraget er helt i kjernen, sier Raabe.
Nå er han spent på hvordan utviklingen blir seende ut i praksis utover i 2024.
– Jeg er spent på hvordan man nå skal løse de ulike synergiene man tradisjonelt har kunnet spille på i konsernet, som datafangst, annonselevering, analyse og teknisk infrastruktur som innlogging. Fortsetter et tett samarbeid, eller blir slike felt adskilt?
Positiv forskning
Eierstrukturen har absolutt noe å si for måten et mediekonsern organiserer seg på, sier Raabe.
– Internasjonal forskningslitteratur er veldig positiv til stiftelseseierskap. Nå er Norge et spesifikt og spesielt marked, så jeg vil ikke på generelt grunnlag slå fast at stiftelseseierskap er det beste, men jeg vet at toneangivende forskere som Rodney Benson inntar et slikt standpunkt. Det handler i i bunn og grunn om at et slikt eierskap sikrer langsiktighet og minsker sårbarheten for konjunkturer.
Både toppledere og klubbledere i avisene under Schibsted News Media har uttalt seg positivt om nyheten mandag. VG-klubbleder Jostein Matre har overfor Medier24 beskrevet utviklingen som å «gå fra kapitalismen til idealismen».