Didrik Munch. Foto: Espen Moe
– To ulike prosesser
Det er ikke noe tema å ofre Aften for å spare Schibsted for nedsalg i Polaris Media, sier styreleder.
Didrik Munch, som er konsernsjef i Schibsted-dominerte Media Norge, avviser at det noen sammenheng mellom de to prosessene. Munch er også leder av Aftenpostens styre, som tirsdag skal ta stilling til Aftens videre skjebne.
Som Journalisten.no meldte i forrige uke, ligger Schibsted nå helt opp til lovens grense for andelen av det nasjonale dagspresseopplaget i Norge. Dersom man regner inn Polaris Medias avtalte erverv av Edda Media-selskaper på Nordvestlandet, kontrollerer Schibsted 33,3 prosent av det samlede opplaget.
Ned fra 43 prosent
I forbindelse med godkjenningen av Media Norge-fusjonen i fjor, påla Medietilsynet Schibsted å selge seg ned i Polaris Media (daværende Adresseavisen-konsernet og Harstad Tidende Gruppen). Schibsted eier i dag 43 prosent av Polaris-aksjene, og må redusere andelen til om lag sju prosent for å oppfylle forpliktelsen. Schibsted har besluttet å utsette fristen for nedsalget til utgangen av mai, som er noe seinere enn tidligere kommunisert.
Aften har falt kraftig i opplag de siste årene. I fjor endte opplaget på 124.807 eksemplarer, noe som likevel utgjør en betydelig andel av Media Norges totalopplag. Til tross for opplagsfallet passerte Aften Dagbladet i 2008, og ble dermed Norges tredje største avis.
Samtidig informasjon
Didrik Munch avviser blankt at det ligger opplagsmessige hensyn bak vurderingene av Aftens videre liv. Han ønsker ikke å kommentere konkret hva avisstyret skal diskutere tirsdag. Informasjonen er børssensitiv og dermed underlagt strenge regler om samtidig informasjon til dem som handler aksjer på Oslo Børs.
– Det ligger et ett år gammel vedtak fra Medietilsynet om at Schibsted skal selge seg ned i Polaris Media. Det må man forholde seg til, inntil noen eventuelt tar initiativ til å få det endret. Det vil vel kreve en ny avgjørelse av tilsynet. Men dette har ikke noe med vurderingene om Aften å gjøre. Det er en helt separat beslutning. De to prosessene henger overhodet ikke sammen, sier Munch.
100 prosent av Fevennen
Han mener at Schibsted uansett ikke vil nå høyere enn 33,3 prosent, etter Polaris-oppkjøpet og etableringen av Media Norge. Som en konsekvens av det siste får Schibsted, som hovedeier i Media Norge, bokført 100 prosent av Fædrelandsvennens opplag, mot tidligere 25 prosent. På den annen side har opplaget til de store Schibsted-avisene falt til dels kraftig det siste året.
– Dette har jeg ikke brukt så mye tid på, for det er ikke så veldig interessant for meg nå. Men det kan jo bli det, sier Munch.