Journalister ansatt i NRK Underholdningsavdelingen produserer saker om NRK-prosjekter som frontes på nrk.no, på lik linje med rikskringkasterens nyhetsdekning.Skjermdump NRK. Montasje.
Disse sakene er skrevet av NRK Underholdning – men det får leserne ikke vite
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
De er brede, portrettlignende intervjuer med aktuelle kjendiser, og har i flere tilfeller vært store oppslag på nettforsiden til nrk.no.
Men artiklene du ser i bildemontasjen øverst i denne saken har en annen ting til felles:
De er alle skrevet av journalister ansatt i samme avdeling som ofte står bak produksjonene som omtales i artiklene: NRK Underholdning.
Verken på nettforsiden eller inne i artiklene er det noe som skiller artiklene fra NRKs ordinære nyhetsdekning.
– Problematisk
Egenpromotering på redaksjonelle flater er et generelt og vedvarende problem i NRK, mener mediekritiker, IJ-fagmedarbeider og tidligere Journalisten-redaktør Trygve Aas Olsen.
– Problemet er at NRK lager for mye promoinnhold. At dette presenteres i den samme strømmen som nyhetsjournalistikken, blir problematisk, spesielt på nettet. En ny podkast fra Lørdagsrådet virker like viktig som en ny bombing av Kiev, sier han til Journalisten.
På samme tid er det vanskelig å hekte problematikken på noe konkret punkt i det presseetiske regelverket i Vær varsom-plakaten (VVP), mener Aas Olsen.
Han viser til at PFU har uttalt at egenomtale må være tillatt for mediene, så lenge omtalen er redaksjonelt begrunnet.
– Man kan ikke si i at det er i strid med VVP, men likevel; er det sånn NRK skal holde på? Enten det er i Dagsrevyen eller på nettet, å drive slik egenreklame skurrer for meg.
Aas Olsens premiss er feil: Dette er ikke promo-stoff, svarer NRKs nettsjef. Les svaret lenger ned i artikkelen.
Annonse
– De driter i det
Aas Olsen har tidligere uttalt seg kritisk til at NRK-produksjoner får bred plass i andre NRK-flater, og har blant annet kritisert Dagsrevyen i flere saker hos Kampanje.
Han opplever at kritikken ikke blir lyttet til.
– Nei, dette driter de glatt i. Det er en problemstilling som har vært der i 20 år eller mer, uten at de har endret kurs, sier han.
– Hvorfor, tror du?
– Dette er jo saker der det ikke finnes noe offer, ingen er direkte rammet og kan si at de ble dårlig behandlet av NRK. Det er mediene og vi mediekritikere som må passe på dette, fordi vi tror det kan påvirke tilliten til NRK. Men jeg skulle ønske NRK var villig til å ta debatten litt seriøst. Døra virker helt stengt.
NRK: – Ingen grunn til å merke
NRKs nettsjef Hildegunn Amanda Soldal svarer på Journalistens spørsmål om saken.
Alle divisjoner i NRK jobber med nyhets/feature-journalistikk, også på underholdningsområdet, skriver Soldal i en e-post.
– Disse journalistene har ingen tilknytning til produksjonene, og jobber uavhengig og etter NRKs etiske retningslinjer på lik linje med alle andre journalister i NRK, så da er det heller ingen grunn til å merke det på noen særskilt måte, skriver nettsjefen.
– Regner NRK disse artiklene som promotering/reklame eller fri journalistikk?
– Her jobber det journalister i tråd med Vær varsom-plakaten og våre etiske retningslinjer på lik linje med alle andre redaksjoner i NRK. Dette innholdet er vurdert på vanlig måte etter nyhetskriteriene og med ambisjon om å nå et bredt publikum og står på egne ben – det er ikke promo, men vanlig, gjennomarbeidet journalistikk, skriver Soldal, og legger til:
– Vi skal dekke bredt det som skjer, også på kulturfeltet, og skal heller ikke være redde for å dekke det som skjer i NRKs egne flater.
Annonse
– Dette er ikke promo
Premisset for Trygve Aas Olsens kommentar er feil, mener Soldal:
– Dette er ikke promo. Det har vi en markeds -og kommunikasjonsavdeling som jobber med, og vi skiller tydelig mellom promo og redaksjonelt innhold.
– Kan journalistene i Underholdningsavdelingen velge å skrive en kritisk sak om en NRK-produksjon, eller skrive om andre kanalers produksjoner?
– Ulike redaksjoner i NRK har ulike sjangeroppdrag, og ansvaret for den løpende nyhetsdekningen ligger i NDIV/DDIV/Sapmi/sporten, skriver Soldal. (NDIV og DDIV er Nyhetsdivisjonen og Distriktsdivisjonen, red. anm.)
– All vår journalistikk følger våre etiske retningslinjer og Vær varsom-plakaten, uansett sjangeransvar. Når det gjelder omtale av andres produksjoner, dekkes jo dette bredt på tvers av NRKs flater, som for eksempel på Lindmo og P3 Morgen - og noen ganger blir dette også til klipp/saker på nrk.no.