Kringkastingsrådsmedlem Stine Renate Håheim (t.v) mener Sophie og Fetisha ble solgt inn som en annen type podkast enn det man satt igjen med.
Arkivfoto: Marte Vike Arnesen
Sophie Elise-podkast i K-rådet
– NRK snakker med to stemmer
Enormt sprik mellom hva som ble solgt inn og hva man sitter igjen med, mener kringkastingsrådsmedlem.
Under Kringkastingsrådets behandling av de mer enn 4000 klagene mot Sofie Steen Isachsen og Fetisha Williams sin NRK-podkast, rettet rådsmedlem og Ap-politiker Stine Renate Håheim kritikk mot NRKs innsalg av podkasten.
NRK fikk under møtet blant annet kritikk for ikke å ha vært tydelig i kommunikasjonen, og at det har vært uventet stille fra kringkasteren i den offentlige samtalen som følge av oppstyret den siste tiden.
– Enormt sprik
Da rådsmedlem Håheim fikk ordet fortalte hun at hun har hørt rundt 90 prosent av alle podkast-episodene, og at det til tider var underholdende, sårbart, artig og ærlig.
– Det er en ganske lettbeint podkast, men det er ikke unikt for podkasttilbudet til NRK, sa Håheim.
Podkasten har fått mer kritikk enn andre podkaster i samme sjanger, og hun registrerer at noen mener dette handler om kjønn.
– Sophie Elise er også en merkevare, og hun er kontroversiell. Men jeg tror det også handler om at det er et enormt sprik mellom hva som ble solgt inn og hva man sitter igjen med, fortsatte hun.
Håheim påpekte at det i forrige møte i Kringkastingsrådet ble sagt fra NRK sin side at de to påvirkerne har et sterkt engasjement og er tydelige stemmer i samfunnsspørsmål. NRK trakk frem at Isachsen og Williams har verdier som er svært positive og bærekraftige, og at de er opptatt av miljø og dyrevelferd, fortsatte hun.
I podkasten skulle de to snakke om det unge jenter er opptatt av, og det ble gitt et inntrykk av at dette skulle dreie seg om viktige samfunnsspørsmål, beskrev Håheim, før hun konkluderte:
– Jeg tror ikke det er et etterlatt inntrykk av at det er det man har fått.
– To stemmer
Når det kommer til diskusjonen om Sophie Elise som forbilde, understreket Håheim at hun synes den har vært vanskelig, og at hun er enig i at det må være lov for arbeidstakere å gjøre dumme ting.
– Men jeg føler NRK snakker med to stemmer. Man er opptatt av at hun ikke nødvendigvis skal være et forbilde, men man snakker om henne som en påvirker som kan gi gode holdninger.
Når de unge da utsettes for et massivt kroppspress over alt, har det likevel mye å si at NRK bruker profiler som har vokst frem med fokus på utseende og operasjoner.
– NRK må bestemme seg. Enten er de influensere som påvirker på godt og vondt. Det kan man ikke selge inn som at de kan få unge til å få et bedre liv, avsluttet Håheim.