Fungerende underholdningsredaktør i NRK, Christina Rezk Resar innlede debatten med å fortelle om bakgrunnen for podkasten «Sophie og Fetisha» i møte i KringkastningsrådetFoto: Ole Berg-Rusten / NTB
NRK og Sophie Elise
Sophie Elise-podkast i Kringkastingsrådet: – Vi ansetter ikke forbilder
Ingen andre NRK-podkaster har hatt like stor andel unge og kvinner, sa underholdningssjefen.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Kringkastingsrådet ble samlet torsdag, og blant sakene som ble behandlet var alle klagene på Sofie Steen Isachsen og Fetisha Williams sin NRK-podkast.
Som Journalisten har omtalt tidligere har essensen av klagene vært hva slags forbilder de to påvirkerne er for unge jenter, og hvilket innhold NRK skal prioritere med tanke på ressursbruk.
Unge klagere
Rådsleder Snorre Valen oppsummerte klagene med at flere mener NRK prioriterer en type innhold fremfor et annet, og at prioriteringene ikke er forenelig med NRKs oppdrag.
– Det er mange unge selv som har kontaktet rådet, og de klager på tilbudet til unge jenter, sa Valen under oppstarten av møtet.
En annen type klager går på kommersielle bindinger, og etter hvert har det kommet henvendelser om hvordan NRK har håndtert saken, og at det ble brukt lang tid på å svare.
Annonse
– Viktig å ha kjente profiler
Fungerende iunderholdningssjef i NRK, Christina Rezk Resar, sa som første taler ut at saken rundt de to påvirkerne har tatt svært mange vendinger. Hun mener klagene handler om hvorfor NRK har valgt Fetisha og Sophie Elise.
Resar sa at de alltid har vært interessert i å utvikle nye profiler, og å knytte til seg etablerte profiler.
– Det er viktig å ha kjente profiler i porteføljen, sa Resar.
Hun begrunnet kontrakten med at Fetisha og Sophie Elise var kvinner med bred appell, og at pitchen til podkasten var god og traff det NRK var ute etter.
Ansetter ikke forbilder
Selv om NRK skal ha et tilbud til alle målgrupper, også unge, skal ikke NRK nå ungt til enhver pris, sa Resar, som mener noe av kritikken er blitt fremstilt slik .
Ifølge Resar har 58 prosent av lytterne vært mellom 19 og 29 år og 28 prosent har vært mellom 30 og 39 år. 85 prosent av lytterne har vært kvinner. Ingen andre podkaster har like høy andel unge og kvinner.
– Podkasten har oppfylt mandatet fra oss, delt direkte og ærlig, snakket om psykisk helse, rasisme, rus og hatefulle ytringer, sa Resar.
Selv om språkbruken kanskje til tider har vært litt unormal i NRK-sammenheng, har medier tatt elementer ut av kontekst, og det som refereres til har blitt noe helt annet enn det som faktisk ble sagt, la hun til.
Ved å være drøye, morsomme og underholdende har påvirkerne vist at det går an å være en ung, voksen kvinne på mange måter.
Om klagene som gikk på at de to podkasterne er dårlige forbilder svarte Resar:
– Vi ansetter ikke forbilder.
Resar sa at de fortsatt mener at man må utfordre forventninger for hva NRK skal være. Innimellom vil de helt sikkert bomme, men neste gang de muligens vil skrive en avtale med en påvirker, skal de har lært av feilene de har gjort.
Annonse
– En kjønnsdimensjon
Både Resar og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen la vekt på at det er forventet av NRK å ha et bredt tilbud, og at det er innenfor oppdraget å tilby innhold med store profiler.
– Sophie Elise provoserer mange, og mange mener mye om henne, sa Haugen.
Hun mener fortsatt det er plass til henne i NRK. Haugen sier hun stusser over en intens forbildedebatt, da dette er en underholdningspodkast. De krever ikke at mannlige ansatte i underholdningsavdelingen skal være forbilder, og hun tror det er en kjønnsdimensjon i kritikken.
– Vi gjorde en feil
Haugen fortsatte med å si at NRK er forpliktet av både Redaktørplakaten og VVP. Profiler som er tilknyttet NRK kan også tjene penger andre steder når de ikke er tilknyttet NRK, og den kommersielle problemstillingen er ikke ukjent for NRK, sa Haugen.
– I slike tilfeller bygger vi gjerder i form av for eksempel karantenetid, sa Haugen.
NRK skal ha et stort mangfold av stemmer og avtaler som ikke levner tvil om uavhengighet og integritet, fortsatte hun, og sa at de ville teste en avtale med påvirkere med ukentlige podkaster.
Dermed skrev NRK en avtale som var ulik andre avtaler, fordi de tillot kommersiell virksomhet ved siden av jobben i NRK. Avtalen hadde imidlertid tydelige rammer som gjorde at de hadde kontroll, ifølge Haugen.
– Likevel opplevde vi at det i økende grad ble sådd tvil om NRKs uavhengighet og integritet, sa hun.
Det ble nødvendig å diskutere avtalen på nytt, og man kunne ikke fortsette samarbeidet med samme kontrakt.
– Vi har erfart at det ikke er forenelig å være influenser og NRK-oppdragstaker samtidig på fulltid. Vi gjorde en feil da vi inngikk en slik avtale.
Slike avtaler vil NRK ikke inngå igjen, fortsatte Haugen.