OpenAI inngår avtaler med stadig flere mediehus. Denne uka ble det kjent at Washington Post også har inngått en avtale med KI-selskapet.
Foto: Daniel X. O'Neil / Wikimedia (CC BY 2.0-lisens)
Kunstig intelligens
Washington Post gjør som Schibsted
Inngår millionavtale med OpenAI.
Denne uka ble det kjent at Washington Post i likhet med Schibsted
Media har inngått et samarbeid med kunstig intelligens-giganten OpenAI. Det
melder Variety.
Som avtalen med Schibsted, er det snakk om et strategisk
partnerskap for blant annet å gjøre avisens innhold «mer tilgjengelig» i
ChatGPT.
Synlig i søk
I henhold til avtalen vil ChatGPT vise sammendrag, sitater
og lenker til originaljournalistikk fra Washington Post som svar på relevante
søk, skriver Variety. ChatGPT skal fremheve den amerikanske avisens innhold – og «alltid med tydelig
kildehenvisning og direkte lenker til hele artikler», ifølge bransjebladet.
– Å sørge for at ChatGPT-brukere har tilgang til vår
slagkraftige journalistikk umiddelbart, bygger videre på vårt engasjement for å
gi tilgang der, hvordan og når vårt publikum ønsker det, sier Peter Elkins-Williams, leder for globale partnerskap
i Washington Post.
Han legger til at de ønsker å møte
publikum der de er.
– Tilpasse oss
I februar ble det kjent at Schibsted Media hadde inngått en
lignende avtale med OpenAI.
– Dette
partnerskapet er en del av Schibsted Medias overordnede strategi for å
integrere KI på måter som støtter og styrker journalistikken. Ved å kombinere
vår redaksjonelle ekspertise med OpenAIs teknologi og innsikt, fortsetter vi å
tilpasse oss og sørge for at journalistikken utvikler seg i takt med
teknologiske fremskritt, uttalte Schibsted-konsernsjef Siv Juvik
Tveitnes den gang.
Trine
Eilertsen, sjefredaktør og
administrerende direktør i Aftenposten, kom med litt flere opplysninger da hun deltok på NJ Oslo-arrangementet «Når KI tar over jobben vår» på
Litteraturhuset i Oslo.
Eilertsen fortalte blant annet
at den første kontakten med det amerikanske teknologiselskapet var for cirka
ett år siden.
– Litt av grunnen til at det har
tatt så lang tid, er at det er ikke en opplagt avtale å gå inn i. Det er mange
dilemmaer knyttet til det.
Hun bekreftet også at avtalen
gjelder for to år.
Chunk med millioner
Hva avtalen
utgjør økonomisk for Schibsted, har ikke mediekonsernet ønsket å si noe om, men ifølge
Eilertsen er det snakk om en
«god chunk med millioner».
Heller ikke
Washington Post oppgir noen tall.
OpenAI har fra før
inngått avtaler med blant annet News Corp, Associated
Press, Axel Springer, The Atlantic, Dotdash Meredith, Financial Times, Le Monde,
Prisa Media, Time, Vox Media og Condé Nast.
Få tall er kjent,
men noen har lekket ut. Avtalen med News Corp, som blant annet utgir Wall Street
Journal og New York Post, skal være verdsatt til rundt
250 millioner dollar (omtrent 2,7 milliarder kroner), og skal ha en
varighet på fem år. Denne summen inkluderer både kontantbetalinger og kreditter
for bruk av OpenAIs teknologi.
Mediekonsernet Dotdash Meredith (som blant annet utgir People)
får minst 16 millioner dollar i året fra OpenAI for lisensiering av innhold,
ifølge offentlige
regnskapsdokumenter.
32 milliarder kroner
En gjennomgang gjort av
Substack-nyhetsbrevet Media & the Machine av 34 kjente avtaler, har KI-selskaper
forpliktet seg til totalt 2,92 milliarder dollar i innholdsbetalinger til
mediehus per januar 2025. Dette tilsvarer omtrent 32 milliarder kroner.
OpenAI er den klart største aktøren, og står for drøyt 50 prosent
av dette totalbeløpet.
New York Times og enkelte andre mediehus har valgt en annen
strategi. De har gått til søksmål mot OpenAI og andre KI-selskaper.