OpenAI inngår avtaler med stadig flere mediehus. Denne uka ble det kjent at Washington Post også har inngått en avtale med KI-selskapet.

Kunstig intelligens

Washington Post gjør som Schibsted

Inngår millionavtale med OpenAI.

Publisert
Lesetid: 2 min

Denne uka ble det kjent at Washington Post i likhet med Schibsted Media har inngått et samarbeid med kunstig intelligens-giganten OpenAI. Det melder Variety

Som avtalen med Schibsted, er det snakk om et strategisk partnerskap for blant annet å gjøre avisens innhold «mer tilgjengelig» i ChatGPT.

Synlig i søk

I henhold til avtalen vil ChatGPT vise sammendrag, sitater og lenker til originaljournalistikk fra Washington Post som svar på relevante søk, skriver Variety. ChatGPT skal fremheve den amerikanske avisens innhold – og «alltid med tydelig kildehenvisning og direkte lenker til hele artikler», ifølge bransjebladet.

– Å sørge for at ChatGPT-brukere har tilgang til vår slagkraftige journalistikk umiddelbart, bygger videre på vårt engasjement for å gi tilgang der, hvordan og når vårt publikum ønsker det, sier Peter Elkins-Williams, leder for globale partnerskap i Washington Post.

Han legger til at de ønsker å møte publikum der de er.

– Tilpasse oss

I februar ble det kjent at Schibsted Media hadde inngått en lignende avtale med OpenAI

– Dette partnerskapet er en del av Schibsted Medias overordnede strategi for å integrere KI på måter som støtter og styrker journalistikken. Ved å kombinere vår redaksjonelle ekspertise med OpenAIs teknologi og innsikt, fortsetter vi å tilpasse oss og sørge for at journalistikken utvikler seg i takt med teknologiske fremskritt, uttalte Schibsted-konsernsjef Siv Juvik Tveitnes den gang.

Trine Eilertsen, sjefredaktør og administrerende direktør i Aftenposten, kom med litt flere opplysninger da hun deltok på NJ Oslo-arrangementet «Når KI tar over jobben vår» på Litteraturhuset i Oslo.

Eilertsen fortalte blant annet at den første kontakten med det amerikanske teknologiselskapet var for cirka ett år siden.

– Litt av grunnen til at det har tatt så lang tid, er at det er ikke en opplagt avtale å gå inn i. Det er mange dilemmaer knyttet til det.  

Hun bekreftet også at avtalen gjelder for to år. 

Chunk med millioner

Hva avtalen utgjør økonomisk for Schibsted, har ikke mediekonsernet ønsket å si noe om, men ifølge Eilertsen er det snakk om en «god chunk med millioner».

Heller ikke Washington Post oppgir noen tall.

OpenAI har fra før inngått avtaler med blant annet News Corp, Associated Press, Axel Springer, The Atlantic, Dotdash Meredith, Financial Times, Le Monde, Prisa Media, Time, Vox Media og Condé Nast.

Få tall er kjent, men noen har lekket ut. Avtalen med News Corp, som blant annet utgir Wall Street Journal og New York Post, skal være verdsatt til rundt 250 millioner dollar (omtrent 2,7 milliarder kroner), og skal ha en varighet på fem år. Denne summen inkluderer både kontantbetalinger og kreditter for bruk av OpenAIs teknologi.

Mediekonsernet Dotdash Meredith (som blant annet utgir People) får minst 16 millioner dollar i året fra OpenAI for lisensiering av innhold, ifølge offentlige regnskapsdokumenter.

32 milliarder kroner

En gjennomgang gjort av Substack-nyhetsbrevet Media & the Machine av 34 kjente avtaler, har KI-selskaper forpliktet seg til totalt 2,92 milliarder dollar i innholdsbetalinger til mediehus per januar 2025. Dette tilsvarer omtrent 32 milliarder kroner.

OpenAI er den klart største aktøren, og står for drøyt 50 prosent av dette totalbeløpet.

New York Times og enkelte andre mediehus har valgt en annen strategi. De har gått til søksmål mot OpenAI og andre KI-selskaper.

Powered by Labrador CMS