DR Nyheder vil fokusere på egne plattformer.

Kommentarfelt

Er innstilt på å tape trafikk etter å ha stengt for Facebook-kommentering

Ny sosiale medier-strategi i danske DR.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tonen er for grov, derfor stenger DR Nyheder muligheten for å kommentere under alle artikler nyhetsredaksjonen deler på Facebook, skriver danske Journalisten.

– Argumentet mot er alltid at det hindrer demokratisk samtale og debatt. Men det har ingenting med demokratisk debatt å gjøre at noen kaller meg hore i en kommentar, sier DR-programleder Kathrine Abrahamsen til det danske fagbladet.

Kommentarfeltet vil bli stengt på alle artikler som deles fra DR Nyheder og DR Politik, mens Facebook-sidene til sport, vær og disktrikskontorene ikke vil være omfattet av endringene.

DR regner med at lukkingen vil medføre mindre trafikk fra Facebook.

DR Nyheder vil også slutte å lage innhold spesifikt for sosiale medier. Det inkluderer alle sosiale medier, ikke kun Facebook.

Målet med sistnevnte er mer fokus på egne plattformer.

– Vår ambisjon er å bruke våre journalistiske krefter til å produsere innhold til våre egne plattformer og ikke innhold eller aktiviteter på Facebook, sier ledende redaksjonssjef Anders Emil Møller i DR til danske Journalisten.

NRK har valgt en annen strategi enn den danske rikskringkasteren.

I en periode etter krigsutbruddet i Ukraina stengte NRK Nyheter muligheten til å kommentere under artikler som ble delt på Facebook, noe som ble begrunnet med omprioritering av ressurser internt. I ettertid har imidlertid NRK Nyheter, NRK Sport og NRK P3 valgt å slette sine Facebook-sider.

Powered by Labrador CMS