DR Nyheder vil fokusere på egne plattformer.
Foto: Ritzau Scanpix / Reuters / NTB
Kommentarfelt
Er innstilt på å tape trafikk etter å ha stengt for Facebook-kommentering
Ny sosiale medier-strategi i danske DR.
Tonen er for grov, derfor stenger DR Nyheder muligheten for å kommentere under alle artikler nyhetsredaksjonen deler på Facebook, skriver danske Journalisten.
– Argumentet mot er alltid at det hindrer demokratisk samtale og debatt. Men det har ingenting med demokratisk debatt å gjøre at noen kaller meg hore i en kommentar, sier DR-programleder Kathrine Abrahamsen til det danske fagbladet.
Kommentarfeltet vil bli stengt på alle artikler som deles fra DR Nyheder og DR Politik, mens Facebook-sidene til sport, vær og disktrikskontorene ikke vil være omfattet av endringene.
DR regner med at lukkingen vil medføre mindre trafikk fra Facebook.
DR Nyheder vil også slutte å lage innhold spesifikt for sosiale medier. Det inkluderer alle sosiale medier, ikke kun Facebook.
Målet med sistnevnte er mer fokus på egne plattformer.
– Vår ambisjon er å bruke våre journalistiske krefter til å produsere innhold til våre egne plattformer og ikke innhold eller aktiviteter på Facebook, sier ledende redaksjonssjef Anders Emil Møller i DR til danske Journalisten.
NRK har valgt en annen strategi enn den danske rikskringkasteren.
I en periode etter krigsutbruddet i Ukraina stengte NRK Nyheter muligheten til å kommentere under artikler som ble delt på Facebook, noe som ble begrunnet med omprioritering av ressurser internt. I ettertid har imidlertid NRK Nyheter, NRK Sport og NRK P3 valgt å slette sine Facebook-sider.