Konstituert ansvarlig redaktør Lars Håkon Grønning i E24 leder et nettsted som har 2,5 millioner unike brukere i uka.
Arkivfoto: Eskil Wie Furunes
2020 ble rekordår for E24:
Doblet antall abonnenter
Omsatte for over 100 millioner kroner.
Omsetningen til E24 passerte i fjor 100 millioner kroner for første gang, skriver Schibsted i en pressemelding.
– Vi har en ambisjon om å være ledende på undersøkende næringslivsjournalistikk i Norge. Med det laget vi nå er i ferd med å bygge og en sterk vekst i antall brukere er vi godt posisjonert for videre satsing i 2021, sier Lars Håkon Grønning, konstituert ansvarlig redaktør i E24, ifølge pressemeldingen.
I dag ble Schibsteds tall for fjerde kvartal offentliggjort, og i den forbindelse avslører også E24 hvordan det siste året har gått.
Nettstedet har i dag 2,5 millioner unike brukere i uka, og nærmere 400.000 av disse besøkende er direkte. Det er en vekst på 100.000 direktebesøk sammenlignet med begynnelsen av fjoråret.
E24 økte omsetningen med 10 prosent i 2020, sammenlignet med 2019. Årsaken er ifølge selskapet først og fremst en sterk vekst i brukerbetaling fra digitale abonnement, på hele 114 prosent. Annonseinntektene ble også langt bedre enn forventet.
– Vi har lykkes med å få inn helt nye annonsører, og det er vi spesielt godt fornøyde med. At vi når vårt mål om en omsetning på godt over 100 millioner kroner i et så spesielt år som 2020, er rett og slett helt fantastisk, sier Ida C. Barth Thomassen, administrerende direktør i E24.
– Pandemien har medført at vi har blitt en del av hverdagen til flere og nye lesere. Men i tillegg til det, har E24 systematisk jobbet for å nå ut til nye målgrupper med satsinger som for eksempel daglige nyhetssendinger på video og podkast.
E24 trekker også i fram pressemeldingen at de har investert betydelige ressurser i journalistikken.
– I 2020 har vi etablert en egen dagsordengruppe, som jobber dedikert med undersøkende journalistikk. Samtidig er den undersøkende tilnærmingen til journalistikken noe som skal gjennomsyre det meste av det vi driver med, sier konstituert redaktør Grønning.
Han trekker også fram det redaksjonelle næringslivssamarbeidet til Schibsted-avisene, hvor E24 er navet.