Vil ikke anbefale Mecom-kjøp
Før jul var Mecom-aksjen priset til 12 øre, i dag er den på ti kroner. Det betyr ikke at alt er fryd og gammen.
På tampen av fjoråret skrapte Mecom-kursen bunnen på London-børsen. Etter emisjonen og generalforsamling har kurset steget fra 12 øre til 10 kroner.
Positivt
Medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities forteller at dette ikke betyr at det gjeldstyngede medieselskapet har ridd stormen ferdig. Og han står heller ikke først i køen for å anbefale investering i det London-baserte medieselskapet.
– Aksjemarkedet er mer positivt til medieaksjer enn tidligere i år. Schibsted har også steget på børsen den siste tiden, sier Schultz.
En gang var han optimist og positiv til Mecom-aksjen, men før jul snudde også han ryggen til David Montgomery og Edda Medias eier Mecom.
Da kursen var nede i 10 pence i oktober i fjor skrev Kampanje at mediekonsernet ble priset til 1,6 milliarder kroner på børsen. En aksjekurs på litt over ett pund skulle tilsi en mulig optimisme i markedet, også for Mecoms del, men Schultz’ dom er ikke nådig.
– Mecom er konkurs allerede i den forstand at aksjonærene har mistet pengene sine. I realiteten har aksjonærene tapt pengene sine gjennom at de måtte putte penger inn i emisjonen. Dermed er det ny frisk med nye penger.
Ikke kjøp
Medieanalytikeren forteller at han tror Mecom vil kjøre videre så lenge det er mulig å skaffe til veie kapital. Han forteller at de gamle aksjonærene er dødd ut, og nå har selskapet fått med seg nye aksjonærer med ny kapital.
Selv er han ikke sikker på om han ville brukt penger på Mecom.
– Jeg tror ikke jeg vil kjøpe aksjen. Mecom får nå en ny sjanse og er ikke direkte konkurstruet, noe som er positivt, men det er utfordringer videre. Det er ingen vesentlige tegn på at annonsemarkedet blir bedre, og Mecom henger etter i investeringene i ny teknologi. Men det er fint for selskapet og ansatte at selskapet kan drive videre.
I forrige uke vedtok generalforsamlingen i Mecom å selge seg ut av det nederlandske avissamarbeidet ADN, i tillegg til å selge ett av trykkeriene sine i Nederland.