NTB-journalistene Egil Sæther (t.v) og Stian Grythaugen hadde nok å gjøre under NM på ski.
NTB-journalistene Egil Sæther (t.v) og Stian Grythaugen hadde nok å gjøre under NM på ski.

NTB-journalistene lager lokalsaker på løpende bånd fra idrettsstevner:
– Vil kalle det hektiske dager

I fjor leverte NTB-sporten mer enn 500 spesialsaker.

Publisert

De hadde ikke tid til et intervju med Journalisten i dagene mens NM på ski pågikk tidligere denne måneden, men det er forståelig:

Ut over den vanlige byrådekningen fra NTB-journalistene Stian Grythaugen og Egil Sæther, og fotografene Terje Pedersen og Terje Bendiksby, leverte teamet samtidig spesialbestilte saker til 23 lokale medier rundt om i Norge.

Slik har NTB operert i flere år under NM på ski, men det siste året har nyhetsbyrået intensivert innsatsen. Nå tilbys spesialsaker med lokale vinklinger fra både nasjonale og internasjonale stevner.

– Puslespill

NTB-kundene kan på forhånd ha bestilt et ferdigskrevet intervju med en lokal utøver, et lydklipp med sitater som de kan bearbeide på egen desk, eller kanskje bare et bilde.

Leveranselisten skaper intense dager i pressesonen under et arrangement som ski-NM, forteller Grythaugen:

– Jeg vil kalle det hektiske dager, ja. Utfordringen er å identifisere og få fatt i alle utøverne etter rennene. Det blir et lite puslespill, men vi klarte oss bra, det var iallfall ingen som glapp forbi oss, sier den erfarne sportsjournalisten.

– Hvordan holder dere oversikt over utøverne, ikke alle nødvendigvis like kjente for dere?

– Vi har jo startlistene. Etter rennet er nøkkelen å holde øye med utøverne fra før de har fått av seg startnummeret, og så ikke slippe dem av syne, sier Grythaugen.

Han skildrer det som hektiske, men givende arbeidsdager:

– Jeg trives godt med denne måten å jobbe på. Med bakgrunn fra lokalavis selv, vet jeg hvor viktig denne typen stoff kan være. Tilbakemeldingene viser at tilbudet er utrolig verdsatt, og det gjør det ekstra inspirerende og gøy å jobbe med.

Satser på lokalleveranser

Det har skjedd noe med prioriteringene til nyhetsbyrået. Sportssjef Ole Kristian Bjellaanes beskriver det slik:

– Under NM på ski var det minst like viktig for oss å betjene lokalmedier, som å beskrive den nasjonale begivenheten i at Johaug vant 10-kilometeren.

Han forteller om en erkjennelse av at mange aviser med lokal profil ikke alltid har opplevd sportsdekningen fra NTB som så relevant for nettopp dem. Dermed begynte de å tilby spesialleveranser, med fokus på lokale utøvere, fra store arrangementer.

– Vi har gjort dette over flere år, men har intensivert innsatsen kraftig det siste året. Der vi tidligere tilbød slikt bare under NM på ski og friidrett, har vi utviklet formatet til å gjelde nærmest alle idrettsarrangementer vi er tilstede på, sier Bjellaanes.

Leverer lokalt fra Tokyo

I fjor leverte NTB-sporten mer enn 500 spesialsaker, og satsingen fortsetter i 2020.

– Både til denne verdenscupsesongen i langrenn, VM i skiskyting og sommer-OL i Tokyo er lokale leveranser med i planleggingen. Under EM i håndball for menn i januar leverte Espen Hartvig og Vidar Ruud mellom 60 og 70 spesialsaker utover det de skrev for den allmenne linja, sier Bjellaanes.

Sportssjefen forteller at tilbudet i utgangspunkter ikke koster noe ekstra for kundene.

– Dette er da også noe av det som gjør NTB-abonnementet relevant for flere av kundene våre, det er dette de drar nytte av. Vi er opptatt av at kundene skal oppleve å få valuta for pengene.