Story House Egmont tar grep som følge av det negative resultatet i 2023 og utfordringene i det pressede mediemarkedet, skriver selskapet i en pressemelding.
«Det medfører dessverre også en nedbemanning på 60 årsverk i Norge», heter det videre.
De ansatte i Story House Egmont ble tidligere i dag informert om den kommende omorganisering og nedbemanning.
Spareplan var ikke nok
– Trenden fra 2023 har dessverre fortsatt inn i 2024. De makroøkonomiske tendensene ligger fast, med høye priser og lav kronekurs, og løssalgs- og annonseinntekter er lavere enn vi hadde håpet på, sier administrerende direktør i mediadelen i Story House Egmont, Per Kjellander, i pressemeldingen.
– Spareplanen i fjor var dessverre ikke nok. Vi blir nødt til å redusere kostnader og bemanning ytterligere i den norske virksomheten, for at den skal være lønnsom og økonomisk bærekraftig, fortsetter han.
Til Journalisten opplyser Kjellander at kuttene vil berøre cirka 24 redaksjonelle årsverk.
– Hvor mange redaksjonelle stillinger skal dere sitte igjen med etter nedbemanningen?
– Når vi er ferdig med denne nedbemanningen vil vi ha rundt 45 redaksjonelle årsverk. Disse skal jobbe i tett samarbeid med sine danske og svenske redaksjonelle kolleger, slik at vi kan utnytte vår posisjon som et europeiske mediehus i langt større grad enn vi gjør i dag.
Han forteller videre at etter denne runden med innsparinger er gjennomført, vil det være igjen cirka 160 ansatte i Norge.
Dette er den andre kutt-runden på kort tid. I september i fjor fikk de ansatte i Story House Egmont beskjed om at selskapet måtte kutte 70 millioner kroner i Norge. En måned senere fortalte Egmont at de var i mål med spareprosessen. Kuttene førte til at 33 personer måtte gå.
Annonse
Tilbud om sluttpakker
I spareprosessen som nå starter, vil det bli gitt et åpent tilbud om sluttpakker og gavepensjon til de ansatte.
Nedbemanningen vil ramme både det redaksjonelle miljøet i tillegg til salg, marked og fellesfunksjoner som IT, teknologi og økonomi. I tillegg avvikles noen områder som ligger utenfor de strategiske kjerneområdene, opplyser Egmont.
– Vi håper at vi klarer å komme oss gjennom denne nedbemanningen med størst grad av frivillighet. Derfor har vi oppjustert sluttpakkene, slik at de av våre dyktige medarbeidere som velger å takke ja, får en best mulig start på et nytt kapittel i arbeidslivet. I tillegg tilbyr vi bidrag til etterutdanning eller karriereveiledning, sier Kjellander.
På spørsmål om hvilke områder selskapet nå skal avvikle, svarer Egmont-sjefen:
– Vi har blant annet solgt oss ut av Core Content. I tillegg avvikler vi vår Next-avdeling, som har jobbet med nye satsninger og initiativer. Vi skal også avvikle Story Travel, men det er først etter at vi har gjennomført alle planlagte og solgte reiser.
– Skal dere kutte i produkter?
– Nei, vi skal ikke legge ned noen av våre merkevarer.
– Burde vært lavere
Harald Grevskott, leder for Norsk Journalistlag-klubben i Story House Egmont, sier til Journalisten at fagforeningen reagerer på antall medarbeidere som nå skal nedbemannes.
– Når man ser bedriftens tall fra i fjor, må vi som klubb også ha forståelse for at bedriften tar noen kraftige grep for å få sunn drift igjen. Når det er sagt, har vi i klubben gitt uttrykk for at vi synes at antallet som skal nedbemannes, burde ha vært lavere.
– Kom nyheten som et sjokk eller er dette noe dere har visst om?
– Vi tillitsvalgte er blitt godt informert underveis i prosessen, og ledelsen har også lyttet til noen av våre råd. Men medlemmene våre fikk nyheten i dag, og de forventet nok ikke at det var et så høyt antall årsverk som skal bort.
– Hvordan rammer dette NJ-medlemmene i Egmont?
– Vi deler ledelsens håp om at dette kan løses med frivillighet. Sluttpakketilbudet er en god del bedre enn tidligere. Men klubben har sagt at vi frykter vi ikke klarer å komme helt i mål med reell frivillighet med den sluttpakkematrisen bedriften har landet på.
Annonse
Få tilbake lønnsomhet
Den krevende økonomiske situasjonen gjør at Story House Egmont nå også revurderer sin strategi.
«Strategien med vekst gjennom nye satsninger blir erstattet med fokus på kjernevirksomheten, som er kvalitetsinnhold til print og digitale plattformer», står det i pressemeldingen.
– Det at vi har organisert oss på tvers av landene, gjør at vi kan få tilbake lønnsomheten uten at det går ut over kvaliteten på våre merkevarer. Dette oppnår vi gjennom mer fokus på standardiserte arbeidsprosesser, reduserte system- og leverandørkostnader og langt mer utveksling av innhold på tvers av markedene vi opererer i. Tilsvarende omorganisering ble gjennomført i 2020 da flere land i Europa ble satt under felles ledelse, sier Kjellander.
Den norske delen av Story House Egmont «mistet» sin norgessjef da Nina Vesterbysa opp sin stilling før jul i fjor. Selskapet ble da en del av en europeisk organisering bestående av hele Story House Egmonts medievirksomhet, som ledes av svenske Per Kjellander.
NJ-leder Grevskott sier at redaksjonsklubben er bekymret for hvordan økt samarbeid vil påvirke produktene.
– Ledelsen sier at det er et klart mål at kvaliteten på produktene ikke skal forringes. De mener blant annet at vi skal spare mye tid på å samarbeide mer på tvers av de skandinaviske landene. Klubben har uttrykt bekymring for produksjon og kvalitet både under og etter denne prosessen