
Ønsker større åpenhet om eierforhold i norske medier
Jobber med digitale løsninger.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
«Til tross for noen kjøp og nedleggelser i 2018, kjennetegnes det norske mediemarkedet fortsatt av stabile eierforhold», skriver Medietilsynet i en pressemelding.
Tilsynet kom i dag med en rapport som gir en oversikt over eiersituasjonen i det norske mediemarkedet.
Dette er noen av endringene som skjedde i året som gikk:
- Etter å ha tatt over Egmonts eierandel på 50 prosent, eier nå Amedia hele Nettavisen.
- Bonnier Media meldte i november i fjor at konsernet legger ned sin virksomhet i Norge.
- I november ble det kjent at P4 vil legge ned sin lokale DAB-kanal i Bergen, P5 Hits.
- Samme måned ble det klart at Amedia overtar Nordsjø Medias ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder, forutsatt godkjenning av Konkurransetilsynet.
- I desember i fjor kom nyheten om at Dagsavisen hadde inngått en avtale med Agderposten Medier om å ta over Fredrikstad-avisen Demokraten fra 1. januar i år.
Medietilsynet skriver videre at det ønsker å bidra til større åpenhet, oppmerksomhet og kunnskap om eierforholdene i norske medier.
– I tillegg til at tilsynet skal innhente og systematisere informasjon om eierforhold, er det viktig at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for befolkningen på en god måte. Medietilsynet jobber nå med nye digitale løsninger for søk og presentasjon av våre data, sier direktør Mari Velsand.