Trond Juliussen, administrerende direktør i Bonnier Media AS. Han blir selv rammet av nedleggelsen. Foto: Jørgen Pedersen.

Bonnier Media gir seg i Norge

58 ansatte mister jobben. De ansatte mener det er økonomisk grunnlag for videre drift.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det melder Bonnier Media i en pressemelding. 58 ansatte mister jobben, og avviklingen vil bli gjennomført rundt årsskiftet.

– Dette er et stort sjokk for alle. Dette er forferdelig trist og leit, sier leder Bodil Gilje i redaksjonsklubben i Bonnier Media til Journalisten.

Ønsker revurdering

De ansatte er uenig med utgiveren, og mener det er økonomisk grunnlag for videre drift.

Bonnier gikk med 2,7 millioner kroner i overskudd på bunnlinjen i fjor, og har hatt overskudd på mellom 3,2 og 8,1 millioner kroner i årene siden 2013. Omsetningen har de siste fem årene falt kraftig fra 126,1 millioner kroner i 2013 til 89,6 millioner kroner i fjor.

– Vi oppfordrer eierne til på nytt å vurdere hvordan bladutgivelsene i Norge skal organiseres. Det å erstatte fast ansatte med frilansere er ikke greit, sier Gilje.

Gilje, som også sitter som ansattrepresentant i styret i Bonnier Media, uttaler at de tillitsvalgte ikke føler seg tilstrekkelig involvert før nedleggelse er vedtatt i styret.

– Dersom denne avgjørelsen blir stående forutsetter vi at ledelsen vil opptre ryddig og etterleve gjeldende lover og regler. Vi som tillitsvalgte vil nå gå i forhandlinger om sluttavtaler og hvordan selskapet kan bidra med tiltak som kan hjelpe folk over i annet arbeid.

Ny modell

Bladene Costume, Tara og Bo skal fortsatt gis ut, og vil ha norske redaktører som skal jobbe sammen med utenlandske utgivere i blant annet danske Bonnier.

Dette er den samme modellen som i dag brukes i produksjon av magasinene BoligPluss, I Form, Illustrert Vitenskap og Historie, som gis ut av Bonnier Publications International. Det skriver de i pressemeldingen.

– Dette er en veldig trist dag for alle i Bonnier Media. Vi har jobbet hardt og levert gode magasiner med høy kvalitet og tilhørende nettsteder gjennom krevende tider. Vi har den siste perioden jobbet intensivt for å finne alternative løsninger som kunne unngått dette utfallet, skriver administrerende direktør i Bonnier Media AS, Trond Juliussen.

– Dessverre var ikke det nok. Vi er nødt til å tenke annerledes på hvordan magasinene og nettstedene skal utgis, og jeg tror modellen vi har landet på vil sikre fortsatt gode produkter for lesere og annonsører. Samtidig er det ekstremt viktig for meg nå og støtte alle de ansatte som er rammet av denne beslutningen slik at det blir en ryddig prosess, fortsetter han.

Juliussen er også en av dem som blir rammet av nedleggelsen, og kommer til å slutte når selskapet avvikles.

Minst 13 NJ-berørte

Norsk Journalistlag (NJ) skriver i en e-post til Journalisten at de har vært tilstede på allmøte hos Bonnier i dag, og at de jobber tett opp mot redaksjonsklubben.

– Vi vil ivareta hvert enkelt medlem på best mulig måte i denne vanskelige situasjonen, og vil bistå i den videre prosessen, slik at våre medlemmers rettigheter ivaretas, skriver NJ-leder Hege Iren Frantzen.

Antallet NJ-medlemmer i Bonnier Media var i fjor 13 ifølge lønnsstatistikken.

I 2018 kommer Bonnier Media AS til å gå med underskudd, og skriver videre i pressemeldingen at de over flere år har slitt med lønnsomheten i det norske markedet. Dette har vært først og fremst på grunn av sviktede inntekter fra magasinene, og at de ikke har klart å dekke opp dette med inntekter fra digitale annonse - og abonnementssalg.

Andre magasiner Bonnier Media gir ut i Norge er Stella, National Geographic, Gjør det selv, Vi i villa og Stylista.

Powered by Labrador CMS