Illustrasjon: Espen Moe
Illustrasjon: Espen Moe

Konsernene dominerer mer

Flere av mediekonsernene styrket sin posisjon i regionene gjennom oppkjøp i 2008.

Publisert Sist oppdatert

Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha beregnet effekten av ulike oppkjøp og av opplagsutviklingen i fjor. En oversikt over endringene i fjor, samt konsekvensene av det nylig avtalte salget av Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke fra Edda Media til Polaris Media, finner du her (PDF-fil).

Medieeierskapsloven fastsetter i paragraf 11 en eierskapsbegrensning på 60 prosent av dagspresseopplaget i de ti medieregionene Norge er delt inn i.

Schibsted øker i vest

I mars 2008 kjøpte Bergens Tidende AS avisene Strilen og VestNytt. Som majoritetseier i Bergens Tidende får Schibsted bokført hele opplaget til moderavisen og datteravisene. Schibsteds økte dermed sin opplagsandel i medieregion Vestlandet fra 45 til 49 prosent.

Fædrelandsvennen AS har tilsvarende økt sin andel av opplaget i medieregion Sørlandet fra 45 prosent i 2007 til 49 prosent i 2008, som følge av oppkjøpet av Farsunds Avis i november 2008.

Polaris tunge i Trøndelag

Adresseavisen-konsernet og A-pressen kjøpte sommeren 2008 gratisavisen Byavisa i Trondheim, med en halvpart hver. I 2007 var Adresseavisen AS og A-pressens opplagsandeler på henholdsvis 49 og 15 prosent. Basert på opplagstallene for 2008 har Polaris Media nå en andel av opplaget i Trøndelag på 55 prosent. A-pressen er på sin side oppe i 21 prosent.

Som følge av at Adresseavisen-konsernet og Harstad Tidende Gruppen høsten 2008 ble fusjonert til Polaris Media ASA, blir Adresseavisens opplag tillagt Polaris Media.

Nordvestlandet i endring

Edda Media har hatt en nesten like stor opplagsandel i medieregion Nordvestlandet, 53 prosent, som Polaris har i Trøndelag. Et Polaris-oppkjøp av Eddas aviser på Nordvestlandet vil medføre at Polaris blir tillagt Eddas andel av opplaget i denne regionen. Som følge av sin andel på 43,5 prosent av Polaris, kommer Schibsted inn med en opplagsandel på 23 prosent på Nordvestlandet, mot null tidligere.

I region Vestvika har Edda Media nå en andel av opplaget på 61 prosent. I region Stor-Oslo er Schibsteds andel på 76 prosent, og i Østvika er A-pressen størst med 58 prosent av opplaget, viser beregningene fra Medietilsynet.

Må selge seg ned

Som Journalisten.no skrev nylig, er Schibsteds andel av det nasjonale dagspresseopplaget nå helt på grensen av det lovlige. Som følge av Polaris-oppkjøpet av Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, kommer Schibsted opp i en andel på 33,3 prosent. Konsernet er allerede pålagt av Medietilsynet å selge seg ned i Polaris, i forbindelse med etableringen av Media Norge.

Powered by Labrador CMS